E-Handel w lustrze InternetBeta 2013

Od czasów „dzikiego zachodu” internetu do dzisiaj, wszyscy przeszliśmy długą drogę. Bardzo łatwo jest te zmiany zaobserwować chociażby odwiedzając wydarzenia takie jak InternetBeta. W czasie piątej edycji prawdopodobniej najlepszej konferencji o internecie w Polsce, e-commerce miał swój oddzielny blok.

Rozmawiając z uczestnikami i prelegentami większość z nich jest zgodna co do jednego – Beta się rozwija wraz z rozwojem Internetu. Z roku na rok konferencja jest coraz lepiej organizowana, a poziom prelegentów i ich wykładów rośnie. W piątej z kolei Becie miałem okazję uczestniczyć z ramienia Grupy Unity, będącej współorganizatorem tegorocznej konferencji. Po wysłuchaniu prelekcji z bloku e-commerce i technologie, w której wystąpili: Mateusz Kowalczyk z i-Systems, Tomasz Karwatka z Divante, Adam Zygadlewicz i Marek Tomaszewski z Fundacji Polak 2.0, Rafał Napłoszek z PayU, Michał Cortez z The Addictives, Paweł Preneta z Ideo i Krzysztof Murzyn z Grupy Unity, chciałbym się podzielić garstką refleksji odnośnie tej części sektora sprzedaży.

 

Beta obserwacje…

970346_415343798572028_150030049_nWraz z rozwojem branży nieskoordynowane, pełne prób i błędów działania właścicieli e-sklepów przechodzą do lamusa. Dzisiaj stawiamy na profesjonalizm, technologię i dobre praktyki zarządzania – to warunki niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Polski rynek e-commerce rozwija się dynamicznie, o czym świadczy chociażby wzrost liczby sklepów. Dzieje się tak ze względu na coraz większe zaufanie Polaków do załatwiania codziennych obowiązków za pomocą internetu, w tym zakupów w sieci. Odpowiedzmy sobie na proste pytanie: Ilu z Was, czytających ten wpis myślało o założeniu sklepu internetowego pięć lat temu? Ilu z Was prowadzi sklep dzisiaj lub myśli o rozpoczęciu takiej działalności?!

 

Tezę dynamicznego rozwoju rynku i zapotrzebowania na profesjonalistów w branży wydaje się potwierdzać jedna z prezentacji wygłaszanych podczas bloku e-commerce na konferencji InternetBeta. Adam Zygadlewicz z Fundacji Polak 2.0 przytoczył dane z serwisu Pracuj.pl – tylko w 2012 roku pojawiło się tam 6024 ofert pracy dla specjalistów ds. e-commerce. Ta liczba dobrze obrazuje zmiany zaistniałe w ostatnim czasie. Branża chłonie profesjonalistów e-handlu, by sprostać potrzebom nowoczesnego klienta.

 

1237077_415345095238565_1565092953_nZwiększająca się z roku na rok ilość prosumentów (profesjonalista/producent i konsument) oraz coraz bardziej wymagających klientów sklepów internetowych, zmusza sprzedawców do realizowania lepiej przemyślanych strategii i podpierania się nowoczesnymi rozwiązaniami. Świetnie zobrazowała to prezentacja Krzysztofa Murzyna ukazująca ogrom rzeczy, które należy gruntownie przemyśleć otwierając e-biznes, tworząc strategię rozwoju firmy, czy choćby starając się dotrzeć do klienta za pomocą więcej niż jednego kanału sprzedaży. Wielokanałowa sprzedaż jest wymogiem rynku, do którego trzeba się dostosować. Teza specjalisty Grupy Unity jest jasna – droga do sukcesu w multichannel commerce wiedzie przez zoptymalizowane rozwiązania IT.

Zobacz prezentację Krzysztofa Murzyna!

 

W czasie serii wykładów w bloku e-commerce i technologie, nie zabrakło również nowoczesnego podejścia do płatności online. Szybkie raty zwiększające konwersje? Nic prostszego! Przekonaliśmy się o tym, w czasie prezentacji przedstawiciela PayU – Rafała Napłoszka, który przybliżył uczestnikom nowoczesne rozwiązania w branży e-płatności.

 

1235414_413748588731549_1781893884_n

 

Coraz większe znaczenie ma też użyteczność sklepu internetowego – klient chce korzystać z serwisu w łatwy sposób, tu i teraz, niezależnie od tego, gdzie się w danym momencie znajduje. Zakupy z domu czy w czasie jazdy autobusem ułatwia Responsive Web Design. O tym, jak sprzedawać więcej dzięki „elastycznym” stronom e-commerce, opowiadał Mateusz Kowalczyk z i-Systems.

 

 

Po rozważaniach dotyczących strategii, technologii i usability, przyszedł czas na promocje. Kompleksowe podejście do działań reklamowych w postaci marketingu konwersji, promował na konferencji Ireneusz Dworzyński z Internet Designers (Grupa Unity). Samo SEO już dziś nie wystarcza, potrzebne jest umiejętne łączenie narzędzi marketingu online i offline. Filozofia marketingu konwersji udowadnia, że tylko suma pośrednich konwersji z poszczególnych działań jest sposobem na osiągnięcie ostatecznego celu Klienta.

 

Beta wnioski…

Coraz częściej sukces naszego biznesu zależy od tego, jakich partnerów wybierzemy do jego budowania. Czas, w którym każdy właściciel małego sklepu mógł wszystko zrobić samemu troszcząc się jednocześnie o każdy aspekt własnej działalności minął bezpowrotnie. Niestety, dzisiaj nawet będąc „jednoosobową armią” trzeba szukać zaufanych specjalistów, którzy pomogą nam rozwijać biznes tak, by nadążać za zapotrzebowaniem pojawiającym się od strony klienta oraz uciekać nieustannie depczącej nam po piętach konkurencji. Przysłuchując się wszystkim prezentacjom, dochodzę do wniosku, że e-commerce z roku na rok ewoluuje, a im więcej wiemy o rynku i rozwiązaniach na nim stosowanych, tym więcej musimy się uczyć. Dobrze jest postawić na specjalizację, a rzeczy których nie umiemy zrobić dobrze sami, warto powierzać specjalistom.

Autorem tekstu jest Bartosz Kmiecik.

Tagi: ,

O Autorze

Redakcja

Back to Top