Redakcja
PrestaShop – suma wszystkich korzyści
Wybór platformy dla sklepu internetowego to jeden z najważniejszych dylematów e-sprzedawcy. W przypadku sektora małych i średnich firm sprawa jest dość prosta. Według mnie słuszna odpowiedź to PrestaShop.
Historia Presta Shop to z pozoru typowy sukces w branży internetowej. Para pasjonatów e-handlu postanowiła stworzyć dostępną dla wszystkich platformę, która byłaby zarazem gotowym, pełnoprawnym produktem. Pierwsza kompilacja pojawiła się w 2007 roku i z marszu rozpoczęła drogę na szczyt. Droga ta trwa do dzisiaj, ponieważ obecnie licznik pobrań platformy przekracza grubo ponad 2,5 mln pobrań i liczba ta stale rośnie!
Niewątpliwym atutem PrestaShop jest prostota instalacja nawet na domowym serwerze (np. przez xammp) i możliwość własnoręcznego przetestowania oprogramowania. Oficjalne dane mówią o przeszło 130 tys. e-sklepach działających na tym systemie. Nie powinien więc dziwić fakt, że PrestaShop, zdobywając uznanie środowiska i konsumentów, jest laureatem nagród organizowanych przez Packt w kategoriach najlepszej aplikacji biznesowej Open source oraz aplikacji e-commerce.
Nad Wisłą…
Raport przygotowany przez Sklepy24.pl daje częściowy obraz tego, z jakiego oprogramowania korzystają gracze polskiego e-commerce. Patrząc na rozwiązania Open source widać wyraźnie, że PrestaShop goni aktualnego lidera – osCommerce. Do pierwszego miejsca brakuje mu zaledwie 1,2%. Dowód rosnącego zainteresowania skutecznością rozwiązań PrestaShop ukazuje pytanie „Czy sklepy korzystające z oprogramowania Open source planują zmienić oprogramowanie sklepu w ciągu najbliższego roku”. Aż 68% przebadanych użytkowników PrestaShop odpowiedziało, że z pewnością tego nie zrobi. W przypadku osCommerce aż 50% zdeklarowało chęć zmiany, co świadczy o jego słabnącej pozycji na polskim rynku.
Fiat 126p czy Transformers?
Porównanie skrajnych koncepcji motoryzacji oraz Sci-fi wydaje się być najodpowiedniejsze przy określaniu grupy docelowej omawianej platformy. Fiat 126p jako symbol prostoty w obsłudze, który nie wymaga długich i uciążliwych napraw jest dla mnie odpowiednikiem obsługi PrestaShop, posiadającej intuicyjną konsolę. Sprawne zarządzanie sklepem, aspektami marketingowymi, finansowymi czy logistycznymi, zdecydowanie ułatwia obsługa w języku polskim. Pod kątem funkcjonalności jednak jest to Transformers: PrestaShop oferuje multum możliwości już w wersji standardowej, która w pełni pozwala na rozpoczęcie przygody z e-handlem. Na dowód „nadprogramowych” opcji, należy wspomnieć o bezpłatnych dodatkach, pozwalających ułożyć sklep pod kątem własnej wizji funkcjonalności. Należy pamiętać również, że rozwiązanie Open source nie wymaga opłat licencyjnych, a pozwala na pełną swobodę modyfikacji oprogramowania. I to wszystko użytkownicy dostają w standardzie.
Dla kogo dedykowana jest ta hybryda?
Produkt celuje do małych i średnich przedsiębiorstw, które zaczynają swoją przygodę z e-handlem lub nie potrzebują jeszcze dedykowanej platformy. W telegraficznym skrócie atuty PrestaShop przedstawiają się następująco:
- Niskie koszty wejścia – brak opłat licencyjnych, mnogość dostępnych darmowych skórek oraz dodatkowych modułów
- Intuicyjny i prosty system obsługi sklepu, równocześnie posiadający wiele zaawansowanych opcji
- Szybkość działania i prostota instalacji
- Wsparcie polskich i światowych metod płatności
- Moduły w standardzie do zarządzania logistyką, finansami, marketingiem, sprzedażą
- Załączanie treści, artykułów i poradników poprzez wbudowany edytor, przypominający dobrze znany Word
- Nieograniczona ilość kategorii, produktów, tagów
- Wsparcie dla SEO, zarządzanie linkami oraz nagłówkami, skrypt indeksacji strony
- Moduł Newslettera
- Obsługa wielu języków oraz walut – w dobie globalizacji nie wątpliwy atut!
- Możliwości recenzji produktów
…i wiele innych.
Dla przedsiębiorcy, będącego na początku biznesowej drogi, nie ma lepszego oprogramowania na start. W dużej mierze decyduje o tym ułożenie konsoli w celu szybkiego, sprawnego i przejrzystego zarządzania, a równocześnie większość ustawień wykonuje się na zasadzie step by step, co zdecydowanie ułatwia naukę i zrozumienie systemu. Dzięki takiemu podejściu, bezproblemowo ustalimy strategię promocji, rabatów, mailingu, dostaw itp.
Społeczności są ważne!
Społeczność istniejąca wokół PrestaShop jest bardzo skumulowana. Na oficjalnym forum udziela się aż 45 7853 użytkowników, a liczba zamieszczonych postów wynosi 1144634 (Dane z dnia pisania artykułu). Jeżeli użytkownik natrafi na jakiś problem, natychmiastowo otrzymuje odpowiedź lub ofertę zlecenia. Na straży ciągłego rozwoju oprogramowania stoi ponad 100 programistów w siedzibie firmy oraz cała rzesza programistów od Europy po Azję, gotowych na zawołanie rozwijać, wdrażać i kompilować każde życzenie właściciela e-sklepu. Co istotne, w specyfice systemu jest słuchanie żądań użytkowników oraz częsta aktualizacja pod kątem spełniania wymagań zmieniającego się środowiska e-handlu.
W oficjalnym sklepie dodatków można znaleźć ich około 1700 – zarówno płatnych jak i darmowych. Dzięki rozbudowanej sieci osób żyjących i korzystających z PrestaShop, mogę określić to oprogramowanie, jako jedno z najbardziej dynamicznie rozwijanych się platform tego typu na rynku, pozwalające na stworzenie sklepu wprost ze swoich wyobrażeń. Ponadto, wielokulturowość społeczności jest doskonałym inkubatorem pomysłów, które można podpatrzeć i wdrożyć na lokalnym rynku.
Jeżeli jesteś na początku drogi po sukces, to rozwiązanie jest dla Ciebie. Doświadczonym graczom polecam instalację i testy. Migracja do PrestaShop to tylko kwestia czasu.
Autor tekstu: Łukasz Cybura
Tagi: E-commerce, platforma, PrestaShop, sklep internetowy