4 wskazówki jak wykorzystać email marketing w ecommerce

4 wskazówki jak wykorzystać email marketing w ecommerce

Szacuje się, że w 2016 roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 38 miliardów złotych, a to o 9 miliardów więcej niż w roku poprzednim. (Raport Interaktywnie.com: E-commerce 2015). To bardzo dynamicznie rozwijający się sektor, którego zapotrzebowanie na działania marketingowe o wysokim ROI stale rośnie.

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez platformę analityczną Custora, email marketing jest odpowiedzialny za 15,6% transakcji odbywających się w obrębie sklepów internetowych, co czyni go bardzo skutecznym narzędziem, wystarczy tylko odpowiednio wykorzystać wszystkie jego możliwości. Zobacz jak to zrobić, by zmaksymalizować zyski Twojego e-commerce.

 

1. Personalizuj… i sprzedawaj

 

Wysyłka komunikatów o jednakowej treści, nie uwzględniającej różnych potrzeb i zainteresowań klientów nigdy nie będzie skutecznym narzędziem komunikacji. Zwłaszcza w przypadku bardzo konkurencyjnych branż – jak e-commerce.
Email marketing jako jeden z niewielu marketingowych kanałów komunikacji one-to-one, pozwala poznać rzeczywiste potrzeby klientów i dostarczać im ciekawe i angażujące treści. Taką możliwość daje zastosowanie mechanizmów Email Marketing Automation, które pomagają zautomatyzować prowadzoną komunikację mailową i zachować jej wysoce spersonalizowaną formę. Funkcjonalności automatyzacji marketingu opierają się na rzeczywistych danych o zachowaniach użytkowników na Twojej stronie internetowej, oznacza to, że umożliwia wysyłanie komunikatów do właściwych osób, we właściwym czasie. Dzięki dodatkowemu zastosowaniu contentu dynamicznego, który dostosowuje treść mailingu na podstawie danych, które posiadasz na temat odbiorcy, każdy z Twoich subskrybentów może otrzymać odpowiednio dopasowane oferty oraz przekaz, który z pewnością go zainteresuje i skłoni do konwersji.

Mailing Presto

Mailing: Presto

2. Edukuj i… wygrzewaj leady

 

Autorespondery to automatyczne wiadomości, które jednorazowo ustawiasz w systemie do email marketingu, określając ich formę oraz treść. Są one następnie wysyłane przez system, bez Twojej ingerencji, pod wpływem określonego wyzwalacza. Może to być, np. liczba dni, która upłynęła od zapisu do newslettera, kliknięcie w wybrany link swojej kampanii. Może być to również zrealizowanie danego celu w Google Analytics, np. wyświetlenie konkretnej podstrony lub pobranie dodatkowego materiału edukacyjnego. Co to oznacza dla Twojego e-commerce? Autorespondery wykonają za Ciebie żmudną pracę, której celem będzie przygotowanie klienta do zakupu. Tylko ok. 3-4% Twoich leadów będzie konwertować już na początku komunikacji. Resztę odbiorców musisz dopiero do tego zachęcić. W tym przypadku, automatyczne wiadomości mają na celu przeprowadzenie, bez Twojego udziału serii wysyłek, które stopniowo przekażą odbiorcy istotne treści edukacyjne, rozszerzając jego wiedzę o te elementy, które upewnią go co do słuszności dokonania konkretnego zakupu.

Taka strategia pozwala na budowanie długofalowych relacji i oprócz jednorazowej konwersji, poprzez zbudowane zaufanie, zwiększa Twoje szanse na kolejne. Co więcej, umożliwia łatwą edukację odbiorców, zwłaszcza gdy Twoja oferta jest mocno rozbudowana, lub świadczysz specjalistyczne usługi. Nie ma na to lepszego sposobu niż bezpośrednia komunikacja za pomocą autoresponderów, w których opiszesz wszystkie ważne informacje o tym, co sprzedajesz.

 

Newsletter FreshMail

 

3. Poznawaj zainteresowania odbiorców

 

Trudno o bardziej skuteczny kanał komunikacji, niż email marketing do rozpoznania zainteresowania i potrzeby obecnych i potencjalnych klientów Twojego e-commerce. Zarówno wyniki wszystkich kampanii, jak i interakcje odbiorców z nimi (np. otwarcie wiadomości, kliknięcie w link) są w tym przypadku monitorowane i raportowane. Wystarczy, że będziesz regularnie sprawdzać jakie wskaźniki Open Rate (OR) czy Click Through Rate (CTR) uzyskały w danym czasie Twoje poszczególne kampanie i zgodnie z tymi informacjami poprowadzisz dalszą komunikację.

Co więcej, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych mechanizmów segmentowania Twojej bazy odbiorców z łatwością podzielisz ich na grupy osób o podobnych zainteresowaniach. Wystarczy, że otagujesz dany link w kampanii, i np. kliknięcie w konkretny link spowoduje przypisanie do segmentu odbiorców zainteresowanych butami do biegania lub wykorzystasz do tego wspomniane wcześniej Email Marketing Automation. Wówczas, wszystkie osoby, które zrealizowały cel, np. spędziły 5 minut na podstronie z konkretnymi modelami butów do biegania, zostaną przydzielone do tego konkretnego segmentu.

 

Raporty

System FreshMail: Panel raportowy

 

4. Zbuduj społeczność i wykorzystaj społeczny dowód słuszności

 

Gdy pozostajesz w stałym kontakcie mailowym z klientami swojego e-commerce i prowadzisz swoje działania zgodnie z zasadami permission marketingu, z czasem pozyskasz sporą grupę lojalnych i zaangażowanych odbiorców. Ich zainteresowanie i aktywność jeśli chodzi o otwieranie Twoich wiadomości świadczy, o tym, iż zyskałeś ich zaufanie, co będzie bardzo łatwo przełożyć na promocję Twojego biznesu.

Wystarczy, że wprost poprosisz swoich odbiorców o pomoc w promocji, w zamian np. za kupony rabatowe czy dostęp do materiałów premium. Warto ułatwić takie działanie klientowi. Możesz umieścić w swoimi mailingu link, po kliknięciu którego zostanie on przesłany do jego znajomego. Prosząc o pomoc odbiorców mailingu, zyskujesz szansę, że o Twoich produktach dowiedzą się także ich znajomi, a taka bezpłatna rekomendacja jest najlepszą reklamą. Co więcej, dzięki umieszczeniu przycisków social media, poprzez wysłanie mailingu pozyskasz także ruch w Twoich kanałach społecznościowych, bez żadnego dodatkowego wysiłku.

 

Mailing Evolution Home

 

Zainteresowały Cię możliwości email marketingu w promocji Twojego e-commerce? Wystarczy profesjonalny system i właściwie już tego samego dnia możesz startować z komunikacją do Twoich klientów. Wystarczy, że pobrałeś od nich stosowne zgody. Prowadzisz e-sklep na konkretnej platformie e-commerce? Zajrzyj do centrum integracji FreshMaila i zobacz jak zautomatyzować przepływ danych pomiędzy różnymi platformami, z których na co dzień korzystasz. Powodzenia!

Tagi: , , , ,

O Autorze

Joanna Wójcik

Content Manager we FreshMailu. Odpowiada za tworzenie treści edukacyjnych a jako wielbicielka nowych mediów i społeczności internetowych, prowadzi z nimi komunikację w imieniu firmy. Studia magisterskie ukończyła na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, na kierunku Marketing Międzynarodowy, łącząc wiedzę dotyczącą badań rynkowych, działań marketingowych i kreowania wizerunku w różnych sektorach rynku.

Back to Top