E-commerce dla zbuntowanych

Podobno sta­rość we wszystko wierzy, wiek średni we wszys­tko wątpi, a młodość wszystko wie. To dlatego dotrzeć do nastolatków jako grupy docelowej sklepu internetowego nie jest łatwo. Dajemy rady, o których warto pamiętać podczas tworzenia kampanii dla niepełnoletnich e-konsumentów.

 

Nastolatek to smart-shopper

Ma dobrą orientację w e-terenie, wie czego szuka i gdzie to znaleźć. Trudno oczekiwać, że w swoich zakupowych decyzjach będzie lojalny – co innego polubić markę na Facebooku i wziąć udział w konkursie, a co innego wydać całe kieszonkowe na jeden T-shirt. Jeżeli nie znajdzie tego produktu taniej, poczeka cierpliwie. Wie, że nie musi się spieszyć, a dzień posezonowych wyprzedaży kiedyś nadejdzie. Rabaty promocje czy gratisy działają, podobnie jak w przypadku  wielu innych grup konsumentów. Ale nie gwarantują sukcesu. Liczy się nie tylko sam fakt posiadania, ale także prestiż, jaki z tego wynika – marka, to kto ją nosi, reklamuje, testuje, etc. Wejściu na rynek nowej marki młodzieżowej LPP, towarzyszył cały sztab modowych blogerek i celebrytek, które swoim wizerunkiem wspierały promocję brandu Sinsey. Na stronie  marki Missiu możemy znaleźć całą plejadę  gwiazd, które pojawiły się publicznie w bransoletkach pacyfkach. Firma Bosco Design poszła o krok dalej. Angażując się w akcję charytatywną na rzecz dzieci, wypromowała swój brand takimi nazwiskami jak Maciej Musiał, Kasia Tusk, czy Anna Mucha, która dodatkowo zaprojektowała dla marki własną kolekcję.

 

Keep calm and promote.

laptopy-mlodziez-nastolatki-laka-park-internet-ts-660

Wzbudzenie zainteresowania u młodych ludzi nie jest trudne – zdecydowanie trudniej je utrzymać. Tu z pomocą spieszy content, czyli treści, które – choć to brzmi jak frazes – mają odpowiadać na zainteresowania grupy docelowej. Długi artykuł z morałem nie przemówi do nastolatków, tak jak wpis szafiarki lub seria komiksów z nieco absurdalnym posmakiem (jak w przypadku marki Cropp). Prosty konkurs z wieloma nagrodami zadziała lepiej niż długa rywalizacja o jednego smartfona. Zapytanie o zdanie użytkownika, zamiast szafowanie statystykami i wynikami z najnowszego raportu da mu do zrozumienia, że jest ważny dla marki. Zasada jest prosta – zero nudy!

 

Ciekawe wnioski dotyczące tego segmentu pokazuje analiza badań Nielsen Group (2013), przeprowadzona na amerykańskiej młodzieży. Oto 3 z nich:

 

 stopy1Liczy się mobilność. Nastolatki to grupa, która najmniej (z wyjątkiem osób powyżej 65 roku życia) wykorzystuje swoje telefony komórkowe do rozmów. Młodzi konsumenci traktują je jako narzędzie rozrywki, dzięki któremu mogą oglądać video (aż 58% użytkowników ogląda filmy i reklamy blisko 8 godzin każdego miesiąca), czy korzystać z serwisów społecznościowych. To informacja ważna przede wszystkim z punktu widzenia reklamodawców, którzy powinni zadbać o dostosowanie swoich treści promocyjnych do rozdzielczości nie tylko laptopów, ale i tabletów czy smartfonów.

 

stopy2Uważaj na styl. Dobrze zaplanowana kampania reklamowa dla zbuntowanych nastolatków, powinna posługiwać się ich językiem. Według badań nieodpowiednie stosowanie synonimów, może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego. Nielsen Group dowiodło, iż nastolatki nieświadomie omijają produkty, do reklamy których użyto słowo „dziecko”.

 

stopy3Postaw na lokowanie produktów. Mimo, iż młodzi ludzie poświęcają mniej czasu na oglądanie telewizji niż przeciętny obywatel (23 godzin i 40 minut tygodniowo, czyli ponad 10 godzin mniej niż przeciętny widz) angażują się emocjonalnie w życie bohaterów ulubionych programów telewizyjnych. To zielone światło do wykorzystania product placement. Umiejscowienie produktów dostępnych w naszym sklepie internetowym w popularnych serialach, to obietnica zwiększenia zysków ze sprzedaży.

 

 

Tagi: , , ,

O Autorze

Olga Majewska

Projektuje, wdraża i optymalizuje kampanie kreatywne i e-marketingowe dla największych brandów w Polsce. Prowadzi projekty badawcze, content marketingowe i e-commercowe. Posiada bogate doświadczenie w realizacji kampanii niestandardowych, które łączą w sobie elementy promocji online i offline oraz współpracę z blogosferą. W portfolio Klientów z którymi współpracowała znajdują się takie marki jak Leroy Merlin, T-Mobile Music i T-Mobile Trendy, Bank DNB Nord, Santander Consumer Bank, PPG, Tefal. Jest absolwentką Marketingu Politycznego (Uniwersytet Wrocławski) oraz Komunikacji Marketingowej ( Uniwersytet Ekonomiczny).

Back to Top