Raport z badania: E-commerce w branży fashion

Liczba amatorów zakupów w sieci wzrasta każdego roku. O tym, jak w sektorze modowym wygląda batalia o względy e-klienta, sprawdziła Grupa Unity, badając największe modowe marki obecne w polskich galeriach handlowych.

imagine9_raport_rys1Głównym celem badania, było wskazanie czynników wpływających na decyzję o zastosowaniu kanału e-commerce w branży odzieżowej. Jako narzędzie zastosowano anonimową ankietę udostępnianą online, która dodatkowo była wspierana przez metodę CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny). Ostatecznie udział w badaniu wzięły 34 firmy, z których ponad 62,5% posiada już swój odpowiednik sprzedaży online. Większość badanych (41,2%) to marki średniego i średnio-wyższego segmentu centowego. Oferta zbadanych marek skierowana jest głównie do kobiet w wieku 25-39 lat.

Główne zmiany, które obecnie obserwuję w segmencie odzieżowego e-commerce to z jednej strony wzrost liczby kolekcji w ciągu roku, ale także wzrost oczekiwań klientów w kontekście poziomu obsługi oraz dostępności oferty. Wymusza to na dostawcach lepszą synchronizację i większą liczbę dostaw w roku, zgodnie z potrzebami klientów Krzysztof Murzyn, Manager Zespołu Sprzedaży Grupy Unity. Jakie trendy dominują na rynku?

Technologia

Badani, którzy oprócz sklepów stacjonarnych mają już swój odpowiednik online, w większości otworzyli go w ciągu ostatnich 3-10 lat (73%). Wśród posiadających tradycyjny kanał sprzedaży, najpopularniejszą platformą do prowadzenia działalności okazało się oprogramowanie dedykowane (29%), natomiast 17% ankietowanych używa oprogramowania pisanego przez własne zasoby programistyczne. Nikt z ankietowanych nie wskazał na korzystanie z oprogramowania Open Source.

 

E-marketing

Badanie wykazało, że branża odzieżowa do promocji swoich sklepów internetowych stosuje szeroki wachlarz dostępnych rozwiązań. Najpopularniejszą formą promocji został wybrany e-mail marketing (wskazany przez 100% ankietowanych). Zaraz po nim uplasowało się pozycjonowanie naturalne (80%), a także kampanie linków sponsorowanych Google Adwords (70%). Najrzadziej wykorzystywanym sposobem promocji okazały się porównywarki cen (30%). Wśród elementów pomocniczych natomiast, najpopularniejszymi okazały się darmowa wysyłka (u 70%), a także dodatkowe promocje w sklepie online i wprowadzenie programu lojalnościowego dla e-klientów (po 40%).

Łukasz Kozłowski, Presto:

Widać, że branża fashion nie stara się na siłę przenosić doświadczenia zakupowego ze sklepu stacjonarnego do sieci. I dobrze. Klient kupujący w internecie ma inne nawyki i inne bodźce zakupowe. Sam w ciągu ostatniego roku skutecznie przestawiam się na zakupy odzieży i obuwia online.

 

 

 

imagine9_raport_rys3

Funkcjonalności

W branży modowej nie bez znaczenia jest wdrażanie wyróżniających funkcjonalności. W e-sklepach badanych marek, klienci już teraz mogą zobaczyć gotowe zestawy ubrań (60%) czy skorzystać z atrakcyjnych cen w outlecie (50%). Obecnie głównym powodem zwrotów w e-sklepach (możliwość wskazania kilku opcji) jest zły rozmiar towarów (80%), jak również różnice w kolorze czy rodzaju materiału przysłanego towaru (po 20%).

Wojciech Tomaszewski, Answear.com:

Trzeba przyznać, że sprzedawcy, którzy prowadzą już sklepy internetowe są nastawieni bardzo pozytywnie pod kątem rozwoju funkcjonalności. Jedna trzecia z nich chce wprowadzić wideoprezentacje produktów i blog modowy, jedna piąta zdjęcia 3D i wirtualne przymierzalnie. A samo tylko użycie wideo na kartach produktów, znacznie podnosi współczynnik konwersji.

 

Nad funkcjonalnościami już teraz zastanawiają się marki, które dopiero planują wdrożenie e-sklepu. Wśród pożądanych funkcji (możliwość zaznaczenia kilku opcji) wskazali oni wbudowany system newsletterowy (67,7%), programy lojalnościowe (50%) i mechanizmy segmentacji (33,3%). Z kolei elementami, które będą brane przez nich pod uwagę przy projektowaniu sklepu online są badania usability (83,3%), a także badania eyetrackingowe (16,7%) – wykorzystujące śledzenie ruchów gałek ocznych.

 

imagine9_raport_rys2Bariery

Wśród trudności, jakie pojawiły się przy wdrażaniu sklepu internetowego Prawie 3/4 wskazało na kwestię związaną z przedłużającym się wdrożeniem. Wymieniane były również kłopoty podczas integracji e-sklepu z systemami wewnętrznymi firmy (50% badanych), a także początkowe trudności ze znalezieniem dobrej platformy e-commerce posiadającej pożądane funkcjonalności (30%).

 

Firmy, które nie zadebiutowały jeszcze na e-rynku, obawiają się małej efektywności kanału internetowego (50%), a także kosztów związanych z uruchomieniem e-sklepu i łatwiejszego monitoringu oferty przez konkurencję (po 33,3%). Mimo wymienianych barier ponad 85% badanych, którzy nie mają jeszcze sklepu internetowego, planują jego uruchomienie w bliższej bądź dalszej perspektywie.

 

Krzysztof Murzyn, Grupa Unity:

Cieszy mnie wynikający z naszego badania wzrost liczby sklepów internetowych w tej branży oraz dedykowane rozwiązania e-commerce, kilkuosobowe zespoły obsługujące sprzedaż online i coraz ciekawsze formy prezentacji produktów. Rokuje to na duże szanse sprostania wyzwaniom rynku i oczekiwaniom klientów.

 

Autorem artykułu jest Barbara Molga.

Tagi: , , , ,

O Autorze

Redakcja

Back to Top