Dawid kontra Goliat w e-commerce

Walkę małych e-sklepów z internetowymi gigantami, porównać można do Dawida i Goliata. Pamiętając o tym, jak biblijna walka się zakończyła, przewagi związane z budżetem, zapleczem technologicznym i marketingowym, wcale nie przesądzają o klęsce tych mniejszych podmiotów. 

Zasadnicza przewagą małych e-sklepów polega na ich bardziej osobowym charakterze – możliwości wypracowania bezpośredniej, opartej nawet na sympatii relacji na linii klient – sprzedający. Pamiętać należy, że dla niektórych użytkowników świat e-commerce jest wciąż obcy, wręcz nieprzyjazny i całkowicie bezosobowy. I tu pojawia się szansa dla małych e-sklepów, które mogą nadać internetowemu biznesowi ludzką twarz, zaś swoim klientom pokazać, że po drugiej stronie monitora siedzi żywy człowiek, który z chęcią go wysłucha oraz wskaże najbardziej optymalne rozwiązanie.

Poniżej przedstawiamy kilka porad, dzięki którym zalety małych e-sklepów można przełożyć na sukces.

 

Bądź w kontakcie ze swoimi klientami i poznaj ich jeszcze lepiej

Właściciele małych sklepów internetowych częstą są sobie „sterem, żaglem i okrętem”, co w praktyce oznacza, że mają oni bezpośredni kontakt ze swoimi klientami. Warto wykorzystać tę relację i poznać swoich odbiorców oraz ich oczekiwania jeszcze lepiej. To, że właściciel sklepu doskonale zna swój towar, pozwala na bardziej kompetentne odpowiedzi odnośnie produktów oraz na ich dostosowanie do potrzeb i oczekiwań. Dzięki temu, w oczach klienta taki właściciel polepsza swój wizerunek, awansując na eksperta w swojej dziedzinie. Jest to szczególnie istotne, jeśli sklep sprzedaje asortyment wykonywany na zamówienie – ciasta, zaproszenia ślubne lub koszulki. Mali przedsiębiorcy mają tu ogromne pole do popisu, o ile oczywiście słuchają swoich klientów.

Zamień niezadowolonego klienta w ambasadora swojej marki

Frau im Supermarkt und VerkäuferCzasem, bez względu na starania, nie wszystko idzie zgodnie z planem, wtedy zarówno duże sklepy, jak i małe sklepiki internetowe, spotykają na swojej drodze niezadowolonego klienta. Zastanówmy się, jak uzewnętrznia on swoje niezadowolenie.

Jeśli zakupu dokonał w molochu internetowym – może wypełnić dość bezosobowy formularz, ewentualnie zadzwonić na infolinię. I właśnie tą komunikacyjną niszę wypełnić mogą małe sklepy. Liczy się tu zarówno czas reakcji, szybka i skuteczna obsługa, jak i wypracowanie płaszczyzny porozumienia. Kontakt z człowiekiem jest zdecydowanie bardziej satysfakcjonujący niż przekazywanie swoich zażaleń za pomocą formularza. Interakcja jest tym bardziej satysfakcjonująca, jeśli klient rozmawia z osobą, która doskonale zna swój produkt, może się profesjonalnie ustosunkować do jego zastrzeżeń oraz udzielić adekwatnej pomocy.

Dostosuj się do trendów tak szybko, jak to możliwe

Powstawanie nowych lub modyfikacja już istniejących produktów jest znacznie łatwiejsze w małych sklepikach niż w przypadku internetowych gigantów. Krótka ścieżka decyzyjna pozwala dosłownie błyskawiczne dostosować się do istniejących trendów. Wystarczy tylko uważnie je śledzić. Ponadto klienci małych sklepików mają większy wpływ na to, jakie produkty czy usługi będą wprowadzone do sklepu, co pozwala na jeszcze większą elastyczność i dostosowanie się do wymagań klientów. Małe sklepy mogą zapewnić jedyny w swoim rodzaju asortyment, dzięki czemu klient dostaje to, czego naprawdę chce. W małych e-sklepikach wycofywanie produktów jest łatwiejsze i tańsze. Jeśli dany produkt nie jest wystarczająco dobry, zazwyczaj można łatwo go wycofać, bez konieczności magazynowania stert niepotrzebnych artykułów.


Pochwal się swoją osobowością

sprzedawca

 

Czasami najmniejsi przedsiębiorcy mają najbardziej wyraziste osobowości. Warto pokazać kim jesteśmy i w czym możemy pomóc naszemu klientowi. W zależności od branży, osobowość tą można eksponować na różnym stopniu – wsparciem mogą być tu media społecznościowe, gdzie można prowadzić nieco luźniejszy dialog z klientami, czy też pokazać, że praca jest naszą pasją.

 

 

Tagi: , ,

O Autorze

Anna Wrzesińska

W Grupie Unity jest odpowiedzialna za przygotowywanie strategii dla kluczowych klientów- min. T-Mobile, Auchan, Dekoral. Specjalizuje się w projektowaniu i obsłudze akcji eventowych oraz kampanii marketingowych, wykorzystujących zróżnicowane kanały. Prywatnie miłośniczka podróży i butów na wysokim obcasie.

Back to Top