E-commerce na obcasach

W kalendarzu jest kilka dat, które dla e-sklepów to prawdziwe święta. Odkąd goździki i rajstopy poszły w odstawkę, w święto kobiet 8 marca o klienta mają szansę zawalczyć m.in. e-sklepy z biżuterią, bielizną czy słodyczami.

Dariusz Świerad, Specjalista ds. e-commerce w Grupie Unity, podpowiada e-sprzedawcom, jak się wyróżnić!

Produkt na celowniku

Ktoś kiedyś powiedział, że piękno się nie rodzi, piękno się robi. Ta reguła dotyczy też sztuki prezentacji produktów w e-commerce. Pokazują to m.in. ostatnie badania przeprowadzone przez Ceneo.pl, według których aż 95% kupujących przy wyborze sklepu kieruje się dokładnym opisem i zdjęciami produktów w nim dostępnych. Dobry opis i profesjonalna fotografia mogą jednak nie wystarczyć, by przekonać sceptycznego klienta do zakupów online. Problem dotyczy szczególnie tak trudnych segmentów jak sprzedaż biżuterii w sieci. Tu z pomocą e-sprzedawcom przychodzą zdjęcia 360o. To doskonała metoda oddziaływania na zmysły klientów. Potencjalny kupujący, obracając zdjęcie w przestrzeni, ma wrażenie jakby oglądał towar na żywo. Na rynku istnieje wiele firm, które oferują przygotowanie gotowych animacji przedstawiających produkty w perspektywie trójwymiarowej. Otrzymane pliki w odpowiednim formacie wystarczy jedynie zaimportować do bazy produktów. Dzięki temu, właściciel sklepu zdecydowanie zwiększa swoją szansę na zainteresowanie produktem nawet zestresowanych przyszłych współmałżonków.

360

Czas na przegrupowanie 

Możliwość segmentacji w e-sklepie, czyli grupowania towarów po ich atrybutach, to kolejny klucz do zdobycia uwagi klientów. Weźmy za przykład sklep z butami i działania sprzyjające konwersji na rzeczony wcześniej dzień kobiet. Specjalnie utworzone na tę okazję grupy filtrów towaru typu rodzaj, kolor czy cena, pomogą nam utworzyć segment np. czerwonego obuwia kobiecego do 200 zł. Mając tak sprecyzowaną grupę artykułów, warto skupić się na stronie zainteresowanej, czyli klientach. I tu znów możemy skorzystać z funkcjonalności jaką jest segmentacja. Kupujących w sklepie online dzielimy np. na grupy wiekowe czy – bazując na historii ich zakupów – wydatki w e-sklepie, i kierujemy do nich odpowiednio sprofilowaną ofertę. Jak to zrobić?

segment

Promocje i rabaty z głową

Tu na ratunek przychodzi narzędzie zwane menadżerem promocji. Dzięki niemu, sprzedawcy dostają możliwość stworzenia kompleksowej polityki promocyjnej związanej z konkretną akcją. Tu działanie jest proste. Każdy segment klientów w połączeniu z segmentem towarów, spaja promocja, która uwzględnia rabaty, koszty dostawy, czy ewentualnie gratisowe prezenty. Co więcej, dzięki opcji zapamiętywania promocji, można je wykorzystać w przyszłości przy podobnych akcjach. Potem wystarczy już tylko poinformować grupę docelową o promocji w e-sklepie. Dobra platforma e-commerce powinna mieć bowiem rozbudowany system mailingowy. Dzięki takiej funkcjonalności, e-sklep ma możliwość wysłać odpowiedni komunikat dla poszczególnych, wcześniej utworzonych grup klientów. I tak, mężczyźni otrzymają informację, iż wybór prezentu na dzień kobiet może być prosty, szybki i przyjemny. Płeć piękna zaś, dostanie na swoje święto ofertę, dzięki której kobiety będą mogły same siebie nagrodzić niespodzianką. Podpowiedzmy im hasłem  „Czy Twój mężczyzna wie, co Ci kupić na dzień kobiet? Jeśli nie – koniecznie mu zasugeruj”.

Wewnętrzne narzędzie platformy e-commerce umożliwia także import gotowych szablonów graficznych, które mogą zostać wykorzystane przy wysyłce wiadomości. Tak przygotowany mailing, z pewnością pozwoli e-sprzedawcom osiągnąć wyższy niż zwykle wskaźnik CTR i CR. Pamiętajmy, że każda złotówka wydana na efektywny mailing generuje nawet 40 zł sprzedaży w e-sklepie (Raport Interaktywnie.com)!

Przy okazji promocji, warto wspomnieć, że ciekawym rozwiązaniem w e-sklepie jest wykorzystanie outletu lub wyprzedaży końcówek serii, które działają głównie na płeć piękną. Dodatkowo warto zadbać o dobrą otoczkę związaną ze świętem kobiet w formie mini-prezentów, takich jak np. darmowa wizyta u kosmetyczki, zniżka do fryzjera, upominek w formie kosmetyków. Dzięki temu, nasze klientki poczują się wyjątkowe, docenione, a to przecież dla nas najważniejsze.

 

Potencjał w socialu

Posiadanie fanpage’a własnego sklepu w mediach społecznościowych to dziś niemal obowiązek. Przy takich okazjach jak dzień kobiet należy to wykorzystać. Warto organizować w ramach strony różnego rodzaju kampanie informacyjne, umieścić ciekawy viral, zaprosić do konkursu czy stworzyć happy hours. Dobrym przykładem na efektywne wykorzystanie tego potencjału są kampanie sklepu okularami ShadesDaddy.com. Amerykańska firma zachęca internautów do przesyłania swoich zdjęć w okularach marki, umieszczania na fanpage’u, a 20 polubień nagradza kartami upominkowymi o wartości 20 dolarów. Proste i skuteczne.

rock

Sprzedawaj produkty i… historie

Content marketing ma dziś wiele zwolenników. Trudno się temu dziwić – klienci poszukują w sieci nie tylko konkretnych produktów, ale i dodatkowych wiadomości czy porad z nimi związanych. Dobrym przykładem prowadzenia takich działań wielokanałowo – zarówno w realu, jak i na stronie e-sklepu – jest marka Pussy Project. Firma oferuje w swoim e-sklepie ekskluzywne gadżety dla kobiet. Świetną promocją oraz reklamą dla marki są eventy organizowane w ramach projektu Pussy Party, na których promowany jest rozwój świadomości seksualnej u kobiet. Spotkania odbywają się cyklicznie w większych miastach i gromadzą tłumy potencjalnych klientów. Na Pussy Party prezentowany jest także asortyment sklepu, każdy z uczestników może przyjrzeć się gadżetom z bliska i kupić je w promocyjnej cenie.

pussy

 

Zadbaj o wydajność

Sprowadzenie rzeszy klientów na stronę e-sklepów to błogosławieństwo i zarazem niebezpieczna gra. Warto przed dużymi akcjami sprawdzić wytrzymałość systemu i np. skorzystać z usług firm specjalizujących się badaniem, testowaniem obciążenia stron internetowych. Dzięki takim badaniom,  dowiemy się, czy jest sens zaopatrzyć się w „polisę” jaką może być np. zwiększenie pamięci serwera, czy czasowe wyłączenie najmniej potrzebnych funkcji sklepu.

Wykorzystując wymienione funkcje platformy e-commerce oraz wszystkie kanały promocji, jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać nie tylko 8 marca, ale i każde kolejne święta. Do tej pory, termin „łowcy okazji” był zarezerwowany dla klientów. Nic bardziej mylnego. E-sprzedawcy – czas na polowanie!

Autorem tekstu jest Dariusz Świerad.

Tagi: , , ,

O Autorze

Redakcja

Back to Top