Monika Saleh
Mobile commerce – czy nadchodzi nowa era?
Wszystko na to wskazuje, że w tym roku rynek m-commerce w Polsce, osiągnie wartość 0,5 miliarda złotych. Pytanie czy polski e-handel jest już na to gotowy? Czym jest m-commerce i jakie oczekiwania mają użytkownicy względem tak szybko rozwijającego się rynku?
Według wrześniowego raportu mGenerator.pl 2 na 3 kupowane telefony w Polsce są smartfonami, 5 milionów osób korzysta z Internetu mobilnego, a na jednego mieszkańca przypada 1,4 karty SIM. Rynek cały czas się rozwija i może osiągnąć wartość 0,5 miliarda złotych (m-commerce w 2012 osiągnął wartość zakupową 300 mln zł)
Statystyka prawdę Ci powie
Patrząc z perspektywy globalnej, Polska cały czas jest w powijakach. W 2012 roku wartość rynku mobilnego w USA osiągnął pułap 8 miliardów dolarów, a prognozy ekonomiczne przewidują jego ciągłe wzrosty – by w 2015 roku osiągnąć wartość 22 miliardów dolarów.
W ciągu ostatniego pół roku ponad 49% użytkowników smartfonów skorzystało z zakupów mobilnych, 60% lokalizowało sklep, 52% porównywało ceny, 34% skanowało kody QR, natomiast 33% po zakupie offline, poszukiwało sklep online – w celu subskrypcji jego produktów.
W Europie ponad 17% sprzętu AGD i RTV i biurowego jest kupowane w sieci. Mówi się, że co 15 sekund ktoś dokonuje zakupu ze swojego urządzenia mobilnego.
Nadchodzi era m-commerce – podejmij wyzwanie
Po tych kilku liczbach, można z łatwością stwierdzić, że rynek mobilny rozwija się bardzo dynamicznie. Polska cały czas stara się nadążyć za zachodnimi trendami. Zmiany, które następują można już zauważyć, natomiast przewidywania są takie, że w 2014 roku nastąpi mobilna rewolucja.
M-commerce to nie tylko dostosowanie swojego sklepu do wersji mobilnej tak, aby użytkownikom szybko i sprawnie ładował się dobrze zaprojektowany interfejs. Właściciele e-sklepów muszą wyjść naprzeciw swoim potencjalnym klientom i wprowadzić ułatwienia dotyczące wyboru produktów, tak aby maksymalnie skrócić długość całego procesu zakupowego. Nowatorskie rozwiązania są na wagę złota, a w Polsce cały czas jest jeszcze szansa na uzyskanie tytułu pioniera m-commerce.
Korzyści jakie wynikają z posiadania mobilnej wersji e-sklepu lub aplikacji:
- zwiększenie dostępności sklepu
- innowacyjny wizerunek
- wygoda dla klienta
- zwiększenie sprzedaży
- elastyczność
- zwiększenie świadomości marki
- dostosowanie do wymagań klientów
- oszczędność czasu przez klienta
Oprócz takich najbardziej oczywistych, wyróżnić należy jeszcze
- wykorzystanie nowych formatów reklamowych
- dane o lokalizacji użytkowników
- wsparcie tradycyjnych sklepów
Po pierwsze edukacja
Jednak oprócz samych pozytywnych aspektów dotyczących e-zakupów przez urządzenia mobile trzeba wyróżnić przeszkody, które cały czas stanowią istotny aspekt w rozwoju m-commerce.
W tym momencie ponad 75% polskich e-sklepów nie posiada żadnych ułatwień dla użytkowników mobilnych. Wynika to z braku świadomości i wiedzy dotyczącej tej strony rynku. Właściciele nie są świadomi korzyści, ale też nie wiedzą w jaki sposób zabrać się do dostosowania swoich e-sklepów do urządzeń mobilnych. Brakuje im też umiejętności wyciągania wniosków ze źródeł i statystyk, które pokazują jaka ilość osób korzysta z urządzeń mobilnych.
Ale problem ten dotyczy też konsumentów. Duża część osób kupujących smartfon – nie jest świadoma tego, do czego można ten telefon wykorzystać. Kupują – bo to jest teraz modne, dużo się o tym mówi, fajnie wygląda. Według źródeł TNS Polska, aż 13% Polaków nie wie, że posiada smartfon!
Tagi: m-commerce, rynek mobilny, smartfon