Mobile commerce – czy nadchodzi nowa era?

Wszystko na to wskazuje, że w tym roku rynek m-commerce w Polsce, osiągnie wartość 0,5 miliarda złotych. Pytanie czy polski e-handel jest już na to gotowy?  Czym jest m-commerce i jakie oczekiwania mają użytkownicy względem tak szybko rozwijającego się rynku?

Według wrześniowego raportu mGenerator.pl 2 na 3 kupowane telefony w Polsce są smartfonami, 5 milionów osób korzysta z Internetu mobilnego, a na jednego mieszkańca przypada 1,4 karty SIM. Rynek cały czas się rozwija i może osiągnąć wartość 0,5 miliarda złotych (m-commerce w 2012 osiągnął wartość zakupową 300 mln zł)

 

Statystyka prawdę Ci powie

1Patrząc z perspektywy globalnej, Polska cały czas jest w powijakach. W 2012 roku wartość rynku mobilnego w USA osiągnął pułap 8 miliardów dolarów, a prognozy ekonomiczne przewidują jego ciągłe wzrosty – by w 2015 roku osiągnąć wartość 22 miliardów dolarów.

W ciągu ostatniego pół roku ponad 49% użytkowników smartfonów skorzystało z zakupów mobilnych, 60% lokalizowało sklep, 52% porównywało ceny, 34% skanowało kody QR, natomiast 33%  po zakupie offline, poszukiwało sklep online – w celu subskrypcji jego produktów.

W Europie ponad 17% sprzętu AGD i RTV i biurowego jest kupowane w sieci. Mówi się, że co 15 sekund ktoś dokonuje zakupu ze swojego urządzenia mobilnego.  

 

Nadchodzi era m-commerce – podejmij wyzwanie

Po tych kilku liczbach, można z łatwością stwierdzić, że rynek mobilny rozwija się bardzo dynamicznie. Polska cały czas stara się nadążyć za zachodnimi trendami. Zmiany, które następują można już zauważyć,  natomiast przewidywania są takie, że w 2014 roku nastąpi mobilna rewolucja.

M-commerce to nie tylko dostosowanie swojego sklepu do wersji mobilnej  tak, aby użytkownikom szybko i sprawnie ładował się dobrze zaprojektowany interfejs.  Właściciele e-sklepów muszą wyjść naprzeciw swoim potencjalnym klientom i wprowadzić ułatwienia dotyczące wyboru produktów, tak aby maksymalnie skrócić długość całego procesu zakupowego. Nowatorskie rozwiązania są na wagę złota, a w Polsce cały czas jest jeszcze szansa na uzyskanie tytułu pioniera m-commerce.

 

Korzyści jakie wynikają z posiadania mobilnej wersji e-sklepu lub aplikacji:

  • zwiększenie dostępności sklepu
  • innowacyjny wizerunek
  • wygoda dla klienta
  • zwiększenie sprzedaży
  • elastyczność
  • zwiększenie świadomości marki
  • dostosowanie do wymagań klientów
  • oszczędność czasu przez klienta

Oprócz takich najbardziej oczywistych, wyróżnić należy jeszcze

  • wykorzystanie nowych formatów reklamowych
  • dane o lokalizacji użytkowników
  • wsparcie tradycyjnych sklepów

 

Po pierwsze edukacja

Jednak oprócz samych pozytywnych aspektów dotyczących e-zakupów przez urządzenia mobile  trzeba wyróżnić przeszkody, które cały czas stanowią istotny aspekt w rozwoju m-commerce.

2W tym momencie ponad 75% polskich e-sklepów nie posiada żadnych ułatwień dla użytkowników mobilnych. Wynika to z braku świadomości i wiedzy dotyczącej tej strony rynku. Właściciele nie są świadomi korzyści, ale też nie wiedzą w jaki sposób zabrać się do dostosowania swoich e-sklepów do urządzeń mobilnych. Brakuje im też umiejętności wyciągania wniosków ze źródeł i statystyk, które pokazują jaka ilość osób korzysta z urządzeń mobilnych.

Ale problem ten dotyczy też konsumentów. Duża część osób kupujących smartfon – nie jest świadoma tego, do czego można ten telefon wykorzystać. Kupują – bo to jest teraz modne, dużo się o tym mówi, fajnie wygląda. Według źródeł TNS Polska, aż 13% Polaków nie wie, że posiada smartfon!

 

 

Tagi: , ,

O Autorze

Monika Saleh

Junior E-commerce Manager w Grupie Unity. W Grupie Unity zajmuje się rozwojem marek w Internecie, korzystając z narzędzi stymulujących wzrost sprzedaży produktu. Odpowiada za realizację i rozwój strategii w kanale e-commerce, koordynowanie i realizowanie działań marketingowych, projektowanie procesów biznesowych dla Klientów, doradztwo w zakresie obecności w Internecie, jego rozwoju i zwiększania sprzedaży. Wcześniej zdobywała doświadczenie w dziale handlowym firmy, odpowiadając bezpośrednio za pozyskiwanie klientów. Posiada doświadczenie w zarządzaniu projektami oraz działalnością szeroko pojętych organizacji, zdobyte w trakcie w pracy w międzynarodowej organizacji AIESEC. Prywatnie pasjonatka podróży zagranicznych, ciekawych książek i dobrego filmu.

Back to Top