E-commerce Bliskiego Wschodu

Szacuje się, że liczba użytkowników e-commerce w regionie MENA (Middle East and North Africa) sięga 90 mln, natomiast obecna wielkość rynku B2C e-commerce to 9 bilionów, z potencjałem wzrostu do 15 bilionów do roku 2015. Szybko rosnące liczby to tylko jeden z powodów, dla których warto obserwować uważnie Bliski Wschód.
Krajem z największym odsetkiem osób korzystających z zakupów w sieci i przede wszystkim najszybciej rozwijającym się krajem są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Drugim największym rynkiem e-commerce, o szacowanej wartości $520mln  jest Arabia Saudyjska.

Najpopularniejsze kategorie zakupowe:

  • 41% – gry online
  • 31% – oprogramowanie
  • 28% – elektronika
  • 17% – odzież
  • 13% – książki i magazyny

gr
Źródło: http://www.go-gulf.com/

Do roku 2015 rynek ma osiągnąć wartość 15 bilionów dolarów. Warto przypomnieć, że bliskowschodni e-commerce w ciągu ostatnich lat wzrósł o 300%.

Główne powody zakupów w sieci:

  • 64% cena
  • 38% możliwość porównywania ofert
  • 36% szeroka oferta
  • 34% dostępne recenzje produktów
  • 28% dostępne różne formy płatności

gr2
Źródło: http://www.go-gulf.com/

Istnieje bardzo wiele przyczyn, które zapewniają wzrost w branży e-commerce w tym regionie. Wpływa na to przede wszystkim dostęp do szerokiej gamy produktów regionalnych oraz międzynarodowych i coraz większa świadomość bezpieczeństwa zakupów w sieci.  W dalszym ciągu jednak w porównaniu do dojrzałych rynków europejskich obawy te są dosyć duże.

Podczas gdy rynek MENA wzrasta w regionie, płatności online cały czas nie zyskały pełnego zaufania użytkowników. Zaledwie 30% zakupów dokonuje się w sieci, natomiast pozostała reszta w dalszym ciągu opiera się na płatnościach COD – cash-on-delivery.  Według PayPall 2013 Insight Report – brak zaufania był główną przyczyną niechęci do płatności internetowych.

To poczucie braku zaufania jest mało komfortowe zarówno dla klientów jak i sprzedawców. Kupujący zawsze musi mieć wyliczoną kwotę pieniędzy w momencie odbioru przesyłki, być na miejscu w dniu dostawy, a przy tym często zapłacić więcej „za płatność przy odbiorze”.

Patrząc z perspektywy biznesowej  CoD spowalnia przepływ gotówki, co potencjalnie zajmuje nawet do kilku tygodni. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na sytuację jest fakt, że część sklepów internetowych nie akceptuje płatności kartą wydanych w innych regionach.

gr3

Źródło: http://www.go-gulf.com/

Cały czas są podejmowane działania, które mają na celu zbudowania odpowiednich relacji z lokalnymi bankami i handlowcami tak, żeby zdobyć jak największe zaufanie klientów i przede wszystkim przekonać ich do łatwego, wygodnego i co najważniejsze bezpiecznego systemu płatności online.

Biorąc pod uwagę wzrost ilości smartfonów wśród konsumentów, widać potencjał runku m-commerce – według wyliczeń za kilka lat może stanowić nawet do 20% handlu online w tym regionie.

 gr

Tagi: , , ,

O Autorze

Monika Saleh

Junior E-commerce Manager w Grupie Unity. W Grupie Unity zajmuje się rozwojem marek w Internecie, korzystając z narzędzi stymulujących wzrost sprzedaży produktu. Odpowiada za realizację i rozwój strategii w kanale e-commerce, koordynowanie i realizowanie działań marketingowych, projektowanie procesów biznesowych dla Klientów, doradztwo w zakresie obecności w Internecie, jego rozwoju i zwiększania sprzedaży. Wcześniej zdobywała doświadczenie w dziale handlowym firmy, odpowiadając bezpośrednio za pozyskiwanie klientów. Posiada doświadczenie w zarządzaniu projektami oraz działalnością szeroko pojętych organizacji, zdobyte w trakcie w pracy w międzynarodowej organizacji AIESEC. Prywatnie pasjonatka podróży zagranicznych, ciekawych książek i dobrego filmu.

Back to Top