6 kroków do zmiany e-sklepu

Podjęcie decyzji o zmianie sklepu internetowego oraz wybór wykonawcy to nie lada wyzwanie. Żeby jednak stosunek wydatków do korzyści był pozytywny, w trakcie realizacji projektu przestrzegać należy kilku kluczowych zasad.

Podstawą przy wdrożeniach dedykowanej platformy sklepu internetowego powinna być świadomość, że bezpośrednio po wdrożeniu, elementy takie jak katalog produktowy, pozycja w wyszukiwarkach, integracja i co za tym idzie synchronizacja produktów i zamówień z systemem ERP, muszą działać co najmniej tak dobrze, jak poprzednia wersja.

stopy1

 

W kierunku nowego e-sklepu

 

Pierwszym elementem w przypadku zmiany platformy jest przeniesienie baz kontrahentów oraz towarów, tak aby te informacje nie musiały być wprowadzane od początku. Nie każde oprogramowaniu SaaS umożliwi jednak przeniesienie ich w stosunku 1:1, bez utraty danych transakcyjnych, historii zakupów klienta. Sprawdzić należy również czy przeniesione zostały wszystkie opisy, czy zdjęcia produktów dobrze się skalują, a w zakresie integracji z ERP – czy w nowej wersji sklepu mamy aktualne stany magazynowe i ceny. W przypadku rozbudowanych migracji pamiętać i sprawdzić należy także powiązania między produktami i promocje.

  

stopy2

 

Na początku była analiza

1191152_45992721

 

Zalety analizy przedwdrożeniowej są odczuwalne zarówno dla wykonawcy, jak i klienta. Na tym etapie czynnie uczestniczą dwie strony umowy i wspólnie przechodzą przez procesy biznesowe, funkcjonalności, które mają się znaleźć w aplikacji oraz struktury systemu. Już w tej fazie powstaje ogólna koncepcja aplikacji, która będzie rozwijana i wdrażana w życie.

 

stopy3

 

 Od projektowania do implementacji

 

Wszelkie integracje, jakie mają być dokonane tworzone są właśnie w tym kroku. Najbardziej pracochłonna może okazać się integracja z systemem ERP. Do tego, niezbędne będą konsultacje pomiędzy wykonawcą a firmą, która wdraża system. Bez szczegółowego omówienia wszystkich kwestii dotyczących zakresu integracji, połączenie nie będzie działało poprawnie.

    stopy4

Testowanie czas zacząć

 

W fazie testowania do aktywności powraca klient, który także będzie weryfikował, czy wykonany projekt jest zgodny z jego oczekiwaniami i pierwotnym założeniami. Do takich testów przystępuje zwykle grupa pracowników, która będą obsługiwać sklep internetowy. Platforma sprawdzana jest pod kątem poprawności działania aplikacji – zarówno back-end, jak i front-end. Oprócz tego weryfikowane są aspekty bezpieczeństwa i testy wydajnościowe, które określają jak aplikacja zachowa się przy dużym obciążeniu i ruchu na stronie.

  stopy5

Kod, który stał się e-sklepem

 

Jeśli platforma jest już kompletna i przetestowana w środowisku developerskim (na serwerach wykonawcy), może zostać przeniesiona na środowisko produkcyjne (serwery klienta). Następnie można dokonać przepięcia domeny, aby klienci widzieli już nową odsłonę witryny sklepowej. W kolejce do przepięcia czekają także inne systemy zewnętrzne, np. porównywarki cen, systemy promocyjne, etc. Zazwyczaj proces ten nie powinien trwać dłużej niż 1-2 dni.

1287062_businessman_in_the_office_2

 

Na tym etapie wdrożenia warto pamiętać także o stronach statycznych i wszystkich elementach, które w nowym sklepie będą funkcjonowały inaczej niż w poprzedniej wersji. To doskonały moment na uzupełnienie treścią stron dotyczących regulaminu funkcjonowania sklepu, informacji o firmie, danych kontaktowych, ale także przygotowaniu szablonów e-maili, kanałów powiadomień o transakcjach, oraz funkcjonalności, których dotychczasowa wersja oprogramowania nie posiadała.

Ponadto istotnym elementem, który musi być zweryfikowany jest wpływ nowej witryny na strategię SEO. Przed startem nowego sklepu warto wykonać Audyt SEO, aby mieć 100% pewność, że wprowadzone zmiany są poprawne. Zmiana oprogramowania zazwyczaj wiąże się ze zmianą struktury adresów URL, co może mieć istotny wpływ na skuteczność w wyszukiwarkach. Aby tego uniknąć zastosować można przekierowania 301 ze starych adresów na nowe. W przypadku wdrożeń dedykowanych nie powinno być także problemów, aby struktura była przygotowana zgodnie z dobrymi praktykami SEO.

 

 

stopy6 

Show time!

 

Na podstawie ostatecznych testów akceptacyjnych, pozwalających sprawdzić czy platforma e-sklepu działa zgodnie ustalonymi wcześniej założeniami, następuje odbiór projektu.

Po ostatecznym zakończeniu prac nad platformą e-commerce, firmy wdrażające oferują klientom dalszą współpracę w zakresie wsparcia technicznego i rozszerzania sklepu o kolejne funkcje. Efektywne wykorzystanie wdrożonych mechanizmów i innowacji pozwoli na pozyskanie nowych, lojalnych klientów oraz osiągnięcie zwrotu z inwestycji w krótkim czasie.

Autorem artykułu jest Barbara Molga.

Tagi: , ,

O Autorze

Redakcja

Back to Top