Front sklepu na 5+

Mimo, że sklepy internetowe różnią się od siebie pod względem layoutu, czy też wymagań witryny, to zawsze potrafimy wyodrębnić główne grupy wykonywanych tam operacji.  Stanowi to niemałe ułatwienie w przypadku ustalania planu testów. Jaki jest zatem przepis na sklep bez błędów?

3, 2, 1… Testy start

Testy rozpoczynamy zawsze od sprawdzenia strony głównej, ponieważ to ona, jako wizytówka naszego sklepu, decyduje o pierwszym wrażeniu odbiorcy. By nie ryzykować zniechęcenia klienta już na starcie, wyświetlanie dostępnych produktów, czy też stron informacyjnych, takich jak  FAQ i kontakt, musi działać bez żadnego zarzutu.

Szansa na sprzedaż i zysk dla sklepu, istnieje tylko wtedy, gdy użytkownik znajdzie produkt, którego potrzebuje. Dlatego też, konieczne są testy wyszukiwarki, obejmujące  zarówno przypadki pozytywne (wyszukiwana fraza powinna zostać znaleziona), jak i te negatywne (oczekiwanym wynikiem jest zbiór pusty). Jeśli wyszukiwarki oferują podpowiedzi, to także ta funkcjonalność powinna zostać poddana próbie. Standardem powinno być również obsługiwanie literówek i sugerowanie poprawnej pisowni trudnych fraz.

6492311-portret-mezczyzna-siedzi-behin-biurko-z-klawiatury-grafiki-komputera-typu-tablet-i-monitor-w-urzedziKolejnym krokiem są testy stron kategorii produktów – na tym etapie sprawdzane są wszelkie możliwe aktywności klienta, związane z dodawaniem przedmiotów do koszyka, możliwość wejścia na kartę danego produktu, a także filtrowanie i sortowanie. Ważne jest, aby wykonywać je dla kilku losowych kategorii (w szczególności dotyczy to filtrowania). Równolegle sprawdzane są karty produktu – możliwość dodania artykułu do koszyka, jak i określenie jego ilości. W przypadku gdy aplikacja oferuje artykuły różniące się między sobą tylko pojedynczymi atrybutami, ważne jest upewnienie się, czy odpowiedni wariant na pewno zostaje dodany do koszyka. Poza obszarami związanymi z zamówieniami próbie poddawane są inne podstawowe operacje: prezentacja opisu i danych produktu, wyświetlanie odpowiednich zdjęć (w tym powiększenie) oraz te, zależne już od samej specyfikacji.

Jedynymi z najistotniejszych testów powiązanych z frontową częścią aplikacji są testy koszyka. Usunięcie wcześniej dodanego artykułu, sprawdzenie dodatkowych możliwości witryny – kodów rabatowych, cen promocyjnych, a także tego, jak zachowuje się oprogramowanie w przypadku ograniczeń zamówienia, odbywa się właśnie na tym etapie. Wtedy też sprawdzane są wszelkie możliwe kombinacje zamówień – ceny końcowe, sposoby dostawy oraz sposoby opłacenia zamówienia. Podczas testów uwzględniane są zgłoszenia dla wszystkich typów użytkowników (zarówno tych zarejestrowanych, jak i nie posiadających konta w aplikacji gości).

To w jaki sposób aplikacja zachowa się w przypadku pozytywnego bądź negatywnego zakończenia transakcji, mają za zadanie sprawdzić testy płatności. Co jeszcze obejmują?
Weryfikację kwot przesłanych do systemu obsługującego oraz sprawdzenie prawidłowości końcowej wartości zamówienia – również w przypadku gdy użytkownikowi przyznano rabaty, albo gdy obowiązywała inna promocja.

1623483550203f-540-210-0-584-5700-2223W zależności od oprogramowania, testy powinny sprawdzać, czy na indywidualnym koncie użytkownika istnieje możliwość zmiany danych, podglądu historii zamówień oraz czy występują opcje dodatkowe (np. możliwość złożenia reklamacji).

W części frontowej, bardzo ważne są również testy kompatybilności aplikacji względem rożnych przeglądarek internetowych. Takie testy dotyczą zarówno samego działania sklepu, jak i wyglądu aplikacji. Konieczność ich przeprowadzenia wynika przede wszystkim z różnic w obsłudze standardów webowych przez różne przeglądarki.

W przypadku wyboru przeglądarek, na których aplikacja powinna być testowana zalecane są:

  • Mozilla Firefox (minimum najnowsza wersja)
  • Google Chrome (minimum najnowsza wersja)
  • Opera (minimum najnowsza wersja)
  • Apple Safari (minimum najnowsza wersja)
  • Microsoft Internet Explorer 7, 8, 9, 10 (lista powinna być ograniczona w zależności od specyfikacji projektu)

Spośród wszystkich wymienionych przeglądarek najwięcej problemów przysparza Internet Explorer, w szczególności w jego starszych wersjach (7, 8). Wybierając go, liczba błędów w systemie rośnie – zwykle od kilkunastu do kilkudziesięciu procent, w stosunku do reszty przeglądarek z zestawienia. Dlatego też, testy dla niej powinny być realizowane z dużą uwagą.

Jeśli aplikacja ma być przeznaczona na rynek urządzeń mobilnych, testy aplikacji także powinny być wykonane na najpopularniejszych wersjach takich urządzeń (w chwili obecnej są to produkty wykorzystujące systemy mobilne firmy Apple, system Android oraz Windows Mobile).

Testy aplikacji e-commerce typu B2B i B2C właściwie nie różnią się od siebie. Największe różnice pojawiają się dopiero przy testach zamówień – z uwagi na znacznie bardziej skomplikowane systemy cenników oraz rozbudowane struktury ról i typów użytkowników.

Na koniec ważna uwaga:

Istotne jest, żeby testy aplikacji odbywały się w całym cyklu życia oprogramowania. Co więcej, wczesne rozpoczęcie sprawdzania witryny jest równoznaczne z szybszym wykryciem błędów. Taka interwencja może wyeliminować niektóre z problemów w dalszych fazach realizacji.

Autorem tekstu jest Krzysztof Sobota.

Tagi: , ,

O Autorze

Redakcja

Back to Top