Monika Saleh
Reklama mobilna coraz bliżej użytkownika
Statystyki dotyczące liczby smartfonów rosną a wraz z nimi zasięg, jaki można osiągnąć poprzez działania w obszarze mobile. Co najważniejsze, zdecydowanie skraca się ścieżka komunikacji z potencjalnym klientem.Według raportu ExactTarget Marketing Cloud 2014 Mobile Behavior z marca tego roku, 85% respondentów przyznaje, że urządzenia mobilne są głównym elementem ich codziennego życia. W świetle badań, mobile jest dziś najszybszym kanałem pozyskiwania informacji oraz dotarcia do ogromnej grupy potencjalnych klientów.
Towarzyszy nam nieustannie i przychodzi z pomocą, gdy jako konsumenci mamy dylemat zakupowy. Ale wszelkie działania prowadzone na poziomie mobile mają na celu nie tylko ułatwienie i usprawnienie procesu naszej decyzyjności, ale także zbudowanie lojalności użytkowników i wzmocnienia świadomości konkretnej marki.
Jednym z ciekawych i kluczowych rozwiązań marketingu mobilnego jest geolokalizacja, która daje niezwykłą możliwość komunikacji z potencjalnym klientem np. poprzez zidentyfikowanie go w strefie odpowiednio ułożonych nadajników bluetooth.
Marketing oparty na GPS
Geolokalizacja jako funkcjonalność w systemach mobilnych daje możliwość przesyłania reklamy na telefon lub tablet, który jest namierzany dzięki funkcji GPS. To pozwala w prosty sposób dotrzeć do grupy targetowej z personalizowanym komunikatem w odpowiednim miejscu i czasie.
Jak firmy korzystają z tego dobrodziejstwa? Coraz więcej aplikacji dedykowanych umożliwia opcję odnalezienia najbliżej nas, punktu którego w tym momencie potrzebujemy – np. aplikacje bankowe wskazują najbliżej położony oddział lub bankomat. Ale dzięki geolokalizacji wspomaganej komunikatami pop-up, klienci coraz częściej dostają dziś np. powiadomienie o promocjach w galerii, która znajduje się tuż za rogiem wraz z kuponami rabatowymi.
Potencjał do wykorzystania
Światowi liderzy już dawno docenili wartość tej funkcjonalności i wykorzystują ją regularnie w swoich działaniach marketingowych. Przykładem tutaj jest IPS (Indoor Positioning System) – czyli system używany do lokalizacji obiektów lub osób wewnątrz budynku. Działa on na zasadzie rozmieszczonych węzłów z określoną pozycją, które na bieżąco lokalizują tagi lub zapewniają kontekst środowiskowy urządzenia do zlokalizowania.
IPS jest uważany za dużo bardziej precyzyjny w porównaniu z OBS (Outdoor Based System) takim jak np. GPS. Głównie dlatego, że pozwala na śledzenie obiektów wewnątrz budynków, na zdecydowanie mniejszej powierzchni i jest o wiele bardziej precyzyjny.
Dlaczego na polskim gruncie wciąż mało rzadko sięgamy po te rozwiązania? Amerykanie i nasi zachodni sąsiedzi mają zdecydowanie mniej oporów przed udostępnieniem informacji na temat swojej lokalizacji, a co za tym idzie są zdecydowanie bardziej dostępni dla urządzeń śledzących dzięki czemu personalizacja w reklamie mobilnej ma więcej sensu.
A jest o co walczyć. Wartość reklamy opartej o geolokalizację każdego roku wzrasta o kilka procent. Potencjał wskazuje, że wartość niedługo może przekroczyć miliard dolarów rocznie.
Tagi: geolokalizacja, GPS, Indoor Positioning System, marketing mobilny, mobile, Mobile Behavior