Redakcja
Social Login
Redakcja || 26 maja 2014Internet stał się istotną częścią naszego prywatnego i zawodowego życia – przeciętny użytkownik zdążył zgromadzić pokaźną liczbę kont na różnego rodzaju stronach internetowych, a każde z nich z inną kombinacją nazwy użytkownika i hasła. To powód, dla którego serwisy i wielu graczy e-commerce na rynku wdrażają social login.
Social login jest rozwiązaniem stosowanym na stronach internetowych, dzięki któremu użytkownicy mogą zalogować się do portalu za pomocą posiadanego już konta wybranego portalu społecznościowego. Wystarczy jedynie wpisać login i hasło, które zwykle jest klientom bardzo dobrze znane z uwagi na częstotliwość składanych wizyt na tego typu portalach. Potwierdzono, że social login powoduje wzrost liczby zarejestrowanych użytkowników oraz daje dostęp do wymagających pozwolenia danych osobowych klientów. To z kolei pozwala stworzyć zupełnie spersonalizowany user experience.
Warto wspomnieć, że social sign-in jest wciąż częściej spotykane na portalach, niżeli w branży ecommerce, gdzie zalogowanie się przez konto społecznościowe daje użytkownikowi dostęp do dodatkowych usług bądź treści premium. W Stanach Zjednoczonych coraz więcej sklepów internetowych wprowadza to rozwiązanie, jednak w Polsce spotyka się wielu sceptyków i możliwości social login są niedoceniane. W bardzo ciekawy sposób wykorzystały je linie lotnicze KLM Royal Dutch Airlines, które dzięki możliwości zalogowania się przez Facebook’a lub Linkedin stworzyły zupełnie nową usługę dla swoich pasażerów. Aplikacja KLM Meet & Seat pozwala klientom dobrać miejsce w samolocie obok osoby np. o podobnych zainteresowaniach bądź doświadczeniu zawodowym.
Jakie korzyści przynosi implementacja social login w e-commerce?
Jest ich stosunkowo wiele, zarówno po stronie użytkownika jak i biznesu. Użytkownicy zyskują bezpieczeństwo i wygodę, kiedy chcą się zalogować do swojej ulubionej strony za pomocą jednego strzeżonego hasła. Firma z kolei niweluje problem niedokończonych rejestracji, redukuje liczbę opuszczonych koszyków zakupowych i pozyskuje bardziej wartościowych klientów.
Poszukując zalet social login, dzięki którym użytkownicy chętniej podejmą proces logowania, można wyróżnić:
• Ograniczenie danych koniecznych do zapamiętania, aby zalogować się ponownie. Użytkownicy mają dużą ilość loginów i haseł niemożliwych do zapamiętania. Ci którzy używają social login, ułatwiają sobie życie, korzystając już ze znanej kombinacji networkingowej.
• Koniec problemów z odzyskiwaniem hasła w przypadku jego utraty. Z uwagi na to, że użytkownicy przy logowaniu będą korzystać z dobrze im znanego loginu i hasła, nie będą więcej musieli marnować czasu na jego odzyskiwanie.
• Usprawnienie procesu rejestracji i oszczędność czasu. Użytkownicy mogą się zarejestrować i logować, pomijając długą listę kroków w procesie rejestracji. Bardzo często zdarza się, że użytkownicy w procesie tradycyjnej rejestracji, nie kończą go, ponieważ uznają tę formalność za zbyt pracochłonną i męczącą.
• Możliwość bezpośredniego podzielenia się treścią ze znajomymi za pomocą mediów społecznościowych. W obliczu Web 2.0., wielu użytkowników ma nieustanną potrzebę dzielenia się wszelkimi ideami na portalach społecznościowych. Social login umożliwia klientom dzielenie się swoimi wrażeniami i aktywnościami z gronem swoich znajomych, pozwala zbudować relację z marką i jego lojalność wobec firmy.
• Zwiększenie bezpieczeństwa. Bardzo często użytkownicy, aby oszczędzić sobie trudu, korzystają z jednego hasła na wielu stronach internetowych, ograniczając swoje bezpieczeństwo w internecie.
• Dostosowana oferta pod klientów. Udostępniając swoje dane z portali społecznościowych, użytkownik pozwala odwiedzanym stronom internetowym spersonalizować swoją ofertę zgodnie z jego obszarami zainteresowań.
Z punktu widzenia e-commerce managera z zastosowania social login płyną następujące korzyści:
• Wzrost konwersji, czasu spędzonego na stronie i ilości obejrzanych stron. Wg firmy Gigya social login nie tylko jest niezbędny do osiągnięcia ROI, ale również powoduje wzrost konwersji strony o ponad 33%. Ponadto, użytkownicy zalogowani poprzez social sign-in obejrzało 66,7% więcej stron i spędziło 56% więcej czasu na stronie.
• Dostęp do bezcennych danych demo- i psychograficznych użytkowników umożliwiających personalizowanie oferty pod klientów. Social login daje firmom dostęp do bezcennych danych demo- i psychograficznych użytkowników Facebook’a i innych portali społecznościowych. Udostępnione zostają lokalizacje, zainteresowania, hobby, nawyki kupowania, upodobania kulturowe, a nawet poglądy polityczne, a także dane znajomych tego użytkownika. Mowa jest tutaj o kopalni danych osobowych, na których pozyskiwanie, według The New York Times, firmy rocznie wydają około 2 miliardów.
• Łatwiejsze poszerzenie bazy użytkowników i klientów. Z uwagi na to, że wielu marketingowców zmaga się ze zdobywaniem danych klientów, social login eliminuje konieczność kosztownego i często nieefektywnego pozyskiwania kontaktów do użytkowników. Poprzez oszczędzenie użytkownikom bólu związanego z wypełnieniem męczących formularzy, zapamiętywaniem kolejnego loginu i hasła, social login pomaga w osiągnięciu dostępu do danych klientów w akcji inicjowanej z potrzeb klienta i przez klienta. Jest to zdecydowanie efektywniejsza forma, ponieważ użytkownik może skorzystać z konta portalu spłecznościowego, z którym jest już emocjonalnie związany, co przyniesie mu łatwość w podjęciu akcji rejestracji.
• Większa szansa powrotu na stronę internetową i podjęcia akcji przez zarejestrowanego już użytkownika. Znajomość danych do logowania w małym paluszku przez użytkowników, umożliwi bezbłędny powrót i logowanie na stronie internetowej i da większą szansę na konwersję.
• Lepsza znajomość klienta i jego potrzeb. Dzięki social login, firma dostaje dostęp do danych klienta, które umożliwiają zapoznanie się z charakterystyką klienta i zbudowanie oferty pod niego. Firma może bez większych przeszkód zbudować autentyczną relację ze swoimi klientami.
• Większy zasięg firmy w mediach społecznościowych. Social login umożliwia klientom dzielenie się treścią ze swoją siecią znajomych na portalach społecznościowych, tym samym poszerzając grono odbiorców przedsiębiorstwa. Według danych Facebooka przycisk „lubię to” generuje 300% większy ruch na stronie internetowej. Dla niektórych biznesów każdy udostępniony post przyciąga na stronę nawet 13 nowych przekierowanych odwiedzających.
Suma wszystkich strachów
Każde nowe rozwiązanie budzi w ludziach niepewność i sceptycyzm. Według badań przeprowadzanych przez firmę Gigya osoby, które nie zdecydowały się jeszcze na skorzystanie z social login, kierowały się brakiem pewności związanych z bezpieczeństwem logowania. Obawiali się, że ich pełen zbiór danych osobowych i osobowościowych zostanie transferowany bądź wykorzystany w niepożądany dla użytkownika sposób. Dodatkowo 40% respondentów uznało, że nie chce się dzielić każdą swoją aktywności w sieci (np. zalogowaniem się do portalu randkowego czy wzięciem udziału w konkursie).
Wpływ na postrzeganie tego narzędzia mają też nieuczciwe praktyki firm nakłaniających do social login. Aż 60% respondentów uważa, że zebrane dzięki social login dane, zostaną sprzedane osobom trzecim. Z kolei 30% podejrzewa, że przedsiębiorstwa będą zasypywać spamem ich znajomych.
Aby uspokoić użytkowników i skorzystać z dobrodziejstw funkcji logowania poprzez media społecznościowe, firmy powinny jasno wytłumaczyć stosowane praktyki w zabezpieczeniu prywatności. Połowa ankietowanych spokojnie skorzystałaby z narzędzia, gdyby wcześniej im wyjaśniono, jak ich dane miałyby być wykorzystane. Co jednak warto zauważyć, z badań wynika, że dla niektórych użytkowników łatwość w logowaniu i spersonalizowany user experience nie są warte udostępnienia swoich danych. Dlatego strony internetowe wciąż będą umożliwiać rejestrację drogą tradycyjną i dawać klientowi możliwość wyboru.
Autorem artykułu jest Magda Łątka.
Tagi: social login, user experience