Złote zasady email marketingu
Paweł Sala || 20 lutego 2014
Email marketing zgodnie ze wszelkimi badaniami jest najbardziej efektywną formą komunikacji jaką może prowadzić marketer. Statystycznie zainwestowana jedna złotówka może wygenerować ponad 28 zł ze sprzedaży.
Zgodnie z badaniami Sales Force email marketing stanowi drugi czynnik generujący ruch na stronie – zaraz po znajomości marki. Oczywiście powyższe dane są prawdziwe – jednak, aby podobne rezultaty można było osiągnąć trzeba postępować zgodnie z poniższymi, sprawdzonymi 10 zasadami.
Permission Marketing
Email marketing – bazuje na koncepcji permission marketingu i tylko wtedy jest naprawdę skuteczny. Dlatego zawsze zbierając adresy email pamiętaj, że to odbiorca sam, z nieprzymuszonej woli powinien Ci go zostawić. Nigdy nie zapominaj zebrać go w metodzie double opt-in, a także pozyskać odpowiednie zgody wynikające z prawa polskiego.
Łatwa rezygnacja
W każdej chwili powinieneś pozwolić łatwo zrezygnować odbiorcy z uczestnictwa w Twoim newsletterze. Dużo lepiej będzie jeśli się ktoś wypisze. Obniży Ci to koszty i poprawi statystyki. Jeśli jednak pozbawisz odbiorcę możliwości rezygnacji, będzie on poirytowany lub znudzony Twoją komunikacją i kliknie przycisk “zgłoś spam”. Nie dość, że Twoje wyniki nie będą lepsze – to jeszcze możesz mieć kłopot z dostarczeniem przyszłych kampanii do innych odbiorców.
Dbaj o czystą listę
Ustaw w swoim systemie do email marketingu automatyczne czyszczenie bazy adresowej z maili, które odbijają (bounce). W przypadku odbić twardych dwa z rzędu powinny być dla Ciebie znakiem, że nie warto więcej tam słać. W przypadku odbić miękkich – 3 do 4 z rzędu powinno zaowocować podobną reakcją. Dzięki temu Twoja dostarczalność i statystyki powinny zawsze być adekwatne do Twoich działań.
Krótko, zwięźle i na temat
Większość odbiorców kampanii email marketingowych nie czyta wiadomości, a jedynie je skanuje w celu wyłapania najważniejszych, interesujących informacji. Dlatego staraj się, aby Twój tekst był krótki – albo w krótkich akapitach lub jeszcze lepiej z wykorzystaniem wypunktowań. Najważniejsze słowa kluczowe, takie jak przecena czy darmowa dostawa odpowiednio wyróżnij pogrubieniem czcionki lub innym kolorem.
Zawsze wysyłaj wartościowe treści
Wykorzystaj swoją wiedzę o odbiorcach i wysyłaj tylko takie informacje, którymi mogą być zainteresowani. Dzięki możliwości segmentowania w oparciu o dane behawioralne, deklaratywne i transakcyjne w łatwy sposób możesz stworzyć odpowiednie grupy odbiorców, a następnie przygotować dla nich odpowiednią treść.
Minimalizuj użycie obrazków
Większość programów pocztowych nie pobiera automatycznie obrazków, dlatego Twój mailing nie powinien być jedną wielką grafiką. Takie działania mogą sprawić, że nie dość, że będzie mało skuteczny to może jeszcze spowodować, iż wyląduje on w folderze na spam. Dlatego wszystko co możesz zamienić na tekst i kod HTML – zamień. Jeżeli używasz zdjęć produktów – staraj się, aby były one w rzucie kanonicznym – czyli kąt patrzenia powinien być lekko z góry i z boku.
Wykorzystuj personalizacje jak tylko możesz
Obecnie systemy do email marketingu pozwalają w łatwy sposób wykorzystać wszelkie dane jakie masz o odbiorcach w swoich bazach danych do tworzenia wysoce spersonalizowanych treści. Możesz je wykorzystać w temacie wiadomości, treści czy nawet personalizując obrazki. Jeżeli używasz systemu rekomendacji w swoim sklepie – spróbuj zintegrować jego dane z systemem do email marketingu.
Zawsze sprawdzaj czy Twoja wiadomość nie wygląda jak SPAM
Systemy antyspamowe stają się z tygodnia na tydzień bardziej wrażliwe i wyczulone na taktyki marketerów. Zawsze przed wysłaniem wiadomości sprawdź czy nie wygląda ona dla takich filtrów jak SPAM – możesz to zrobić korzystając z profesjonalnych systemów do email marketingu takich jak FreshMail. Dzięki temu zawsze masz czas aby poprawić wiadomość przed finalną wysyłką.
Testuj, testuj, testuj
Poza testami antyspamowymi – wykorzystaj oferowane przez systemy do email marketingu testy A/B – w celu sprawdzenia jaka komunikacja lepiej trafia do Twoich odbiorców. Sprawdź jaki dzień tygodnia oraz jaka pora jest najbardziej optymalna dla Twoich odbiorców i kiedy najchętniej konwertują. Przed finalną wysyłką nie zapomnij o inbox teście – który sprawdzi czy Twoja wysyłka wyświetla się dobrze w najpopularniejszych programach pocztowych – jeżeli wszystko jest ok – wyślij jeszcze kampanię testową i upewnij się, że wszystkie linki wskazują na właściwą landing page.
Analizuj swoje działania
Systemy do email marketingu dostarczają bardzo dokładnych danych o tym jak na Twoje kampanie reagują odbiorcy. Analizuj te dane i wyciągaj odpowiednie wnioski. Jeszcze lepiej jeżeli połączysz system do email marketingu z Google Analytics – dzięki temu będziesz mógł sprawdzać dodatkowo jak te działania przełożyły się na konwersję w Twoim sklepie.
Efektywność email marketingu wzrośnie i przyniesie oczekiwane efekty, konsekwentnie przestrzegając powyższych zasad. Różne badania niejednokrotnie to potwierdziły. Zatem udanych wysyłek!
Tagi: Email marketing, mailing, permission marketing