Zdarzenia w Google Analytics

Śledzenie zdarzeń jest funkcjonalnością, która umożliwia nam analizę użytkowania strony internetowej. Zastosowanie jej wynika z potrzeb biznesowych, jakie stawiamy przed naszą witryną. Dostarczają one niezbędnych danych do dalszych analiz, które wykraczają poza standardową implementację kodu Google Analytics.
Zdarzenia stosujemy zwykle dla elementów, które nie powodują przeładowania strony internetowej. Struktura zdarzeń jest prosta i składa się ona z następujących zmiennych:

a)    Kategoria – zmienna wymagana, grupująca zdarzenia tego samego typu
b)    Akcja – zmienna wymagana, określająca rodzaj wykonanej akcji
c)    Etykieta – zmienna opcjonalna, dodatkowy element, który różnicuje wykonaną akcję np. nazwa produktu.
d)    Wartość – zmienna liczbowa, opcjonalna, która opisuje zdarzenie np. czas odtworzenia pliku video, pobierania itd.

Zmienne w zdarzeniu:

_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Kategoria’, ‚Akcja’, ‚Etykieta’, ‚Wartość’]);

Przykład:

_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Dodaj do koszyka’, ‚Karta produktu’, ‚Bluzka damska’]);

O czym warto pamiętać opisując zmienne w zdarzeniu?

check and cross marks

 

Nie należy stosować polskich znaków, gdyż GA sobie z nimi nie radzi. Efektem są krzaczki pojawiające się w panelu, których chcemy uniknąć.

 

 

 

Jakie mogą być kategorie zdarzeń?

To zależy przede wszystkim od samej witryny. Mając do czynienia ze sklepem internetowym, warte rozważenia są kliknięcia w:

a) Banery
b) Buttony:

  • Dodaj do koszyka
  • Dodaj do schowka
  • Dodaj komentarz
  • Elementy społecznościowe
  • Poleć znajomemu
  • Sprawdź dostępność
  • Wyślij – formularz kontaktowy
  • Zapis na newsletter
  • Zarejestruj się – Rejestracja na stronie/Autoryzacja w procesie zakupowym
  • Zakupy z rejestracją/bez rejestracji
  • Rodzaj logowania Facebook/Google +/Konto w serwisie

c) Produkty w modułach cross-selling
d) Linki do zewnętrznych serwisów np. w stopce strony
Możemy wywoływać kilka zdarzeń jednocześnie, co daje nam dodatkowe możliwości. Przykładowo dodając produkt do koszyka możemy uzyskać dwa eventy. Jeden nadrzędny dla wszystkich kliknięć w button „Dodaj do koszyka”, drugi podrzędny dotyczący sekcji serwisu, w której nastąpiło kliknięcie [listing, karta produktu, produkty wyróżnione, polecane, itd.]

Przykład:

_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Dodaj do koszyka’, ‚$Nazwa kategorii’, ‚Nazwa produktu’]
[‚_trackEvent’, ‚Dodaj do koszyka – listing’, ‚$Nazwa kategorii’, ‚Nazwa produktu’]);

 

Stosując zdarzenia w niektórych przypadkach możemy wywoływać je osobno dla wyświetleń i kliknięć. Kiedy może okazać się to pomocne? Wtedy, kiedy chcemy w prosty sposób ocenić efektywność – CTR – wybranego elementu. Wyobraźmy sobie sytuacje, w której na stronie kategorii, opublikowany został baner reklamujący grupę produktów. Wywołując poniższe zdarzenie, w GA w sekcji: Zachowanie, Zdarzenia, Najczęstsze zdarzenia, pod nazwą kategorii zdarzenia zobaczymy:

Grafika Barczyk

 

_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Baner – $Nazwa kategorii’, ‚View’, ‚$Nazwa Banera’, true]);
_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Baner – $Nazwa kategorii’, ‚Click’, ‚$Nazwa Banera’]);

Znając ilość wyświetleń bez trudu możemy obliczyć współczynnik klikalności dla baneru. Ze względu na wielowymiarowość Google Analytics do tych danych możemy dotrzeć również w inny sposób, na przykład poprzez liczbę wizyt dla URL w raporcie stron docelowych [przy założeniu, że wyświetlenie strony równe jest wywołaniu zdarzenia].

Wartość  true w podanym przykładzie to parametr opt_noninteraction, domyślnie ustawiony jako false. Zmiana na true powoduje nie uwzględnianie zdarzenia przy wyliczaniu współczynnika odrzuceń – szczególnie przydatne dla eventów wywoływanych bez interakcji użytkowników.

W jaki sposób możemy sprawdzić czy zdarzenia wywołują się prawidłowo?

Prócz danych, które zobaczymy na drugi dzień w GA z pomocą przychodzi nam dodatek do Google Chrome – Google Analytics Debugger. Wywołując Narzędzia dla Programistów [F12], klikając w zakładkę Console możemy zobaczyć wszystkie zmienne przekazywane do GA w czasie trwania sesji.

W oparciu o zdarzenia możemy przygotować zestaw celów w witrynie, które w Eksploratorze GA możemy przyrównać do większości raportów Google Analytics.

Ograniczenia

W czasie jednej sesji możemy wywołać maksymalnie 500 zdarzeń. Jednorazowo – 10, każde kolejne będzie przesyłane co sekundę.

 

Tagi: , ,

O Autorze

Piotr Barczyk

Od 2010 roku związany z Grupa Unity. Doradza jak efektywnie tworzyć i planować kampanie SEO. Do jego głównych obszarów specjalizacji należą działania z zakresu przygotowywania strategii promocji serwisów w Internecie, inbound marketing, analityka internetowa, web design. Kwalifikowany specjalista Google AdWords. Główni klienci: Dekoral, T-Mobile, Santander, Auchan, iSpot, Almi Decor, Cititravel, Piotr i Paweł, COBI, Politechnika Wrocławska.

Czytaj także

Back to Top