Tajna broń AdWords

W połowie lutego 2013 roku do systemu AdWords wprowadzono nową funkcjonalność. Zmiany zostały zakrojone na dużą skalę, wiążąc użycie kampanii rozszerzonych (ang. Enhanced Campaigns) z aktualizacją strategii konta. Funkcja otwiera nowy rozdział także w świecie e-commerce.

Enhanced_Campaigns

Google analizując zachowania konsumentów w internecie jednoznacznie stwierdził, że internauci coraz szybciej zmieniają sposoby używania dostępnych technologii do przeglądania stron internetowych. Jedną z najważniejszych zmian w ostatnim czasie jest znaczny wzrost znaczenia urządzeń wykorzystujących internet mobilny. Okazuje się też, że internauci korzystają z internetu praktycznie w każdym momencie dnia. Jak więc dopasować swoją reklamę do preferencji wyszukiwań statystycznego użytkownika? Na pomoc reklamodawcom przychodzą kampanie rozszerzone, które mają na celu bardziej precyzyjne dotarcie z przekazem reklamowym do potencjalnego użytkownika wyszukiwarki Google. W doborze skutecznej reklamy ma pomóc możliwość edycji harmonogramu wyświetlania reklam, lokalizacji oraz urządzeń, na których wyświetla się reklama.

Od lutego istnieje możliwość dostosowywania wymienionych funkcji na poziomie kampanii, co pozwala mocno dopasować treść reklamy do aktualnej potrzeby reklamodawcy. Ponadto, kampanie rozszerzone dają możliwość użycia rozszerzeń linków podstron na poziomie grupy reklam. Wcześniej było to możliwe tylko na poziomie kampanii – to kolejny krok w kierunku jeszcze lepszego dopasowania reklamy do wyszukiwań internauty. Użycie rozszerzonych kampanii pozwoli zaoszczędzić sporo czasu i nakładów finansowych. Dodatkowo zarządzanie stawkami CPC, stanie się bardziej precyzyjne poprzez użycie tzw. modyfikatorów czasu, lokalizacji oraz urządzenia określonego w wartościach procentowych. Ułatwi to bardziej dokładne określenie wartości ruchu w danym czasie, miejscu i na konkretnym urządzeniu, z którego korzysta internauta.

W e-sklepie

Istnieje wiele przypadków, w których z powodzeniem wykorzystać można funkcje kampanii rozszerzonych w branży e-commerce. Poniżej podano kilka najbardziej przydatnych w sklepie internetowym.

kropka  Sklep internetowy prowadzi kampanie produktową kierowaną na cały obszar Polski. Przeprowadza analizę ruchu i sprzedaży i dochodzi do wniosku, że klienci z Wrocławia, Warszawy i Krakowa najlepiej konwertują (dochodzi tam do największej ilości transakcji).

Z dalszej analizy właściciel sklepu wnioskuje, że najbardziej dochodowym dla sklepu dniem jest czwartek. W kolejnym kroku przeglądania statystyk  zauważono, że najwyższa wartość konwersji przypada komputerom stacjonarnym. Przy pomocy modyfikatorów możliwe jest dostosowanie poszczególnych stawek CPC do najbardziej efektywnych lokalizacji, dnia czy urządzenia.

kropka  Dyskont sportowy znajdujący się na obrzeżach miasta wychodzi do swoich klientów z weekendową zniżką na zakupy z serii ubrań do biegania. W dni powszednie, w godzinach wieczornych cena akcesoriów rowerowych spada o 15%. By dotrzeć do potencjalnych  klientów  z  odpowiednim  komunikatem  można  użyć  rozszerzeń  linków  podstron  z ustawionym harmonogramem wyświetleń według wcześniej ustalonej strategii promocji.

kropka  Ogólnopolski sklep z asortymentem AGD, RTV prowadzi sprzedaż stacjonarną w Krakowie i Wrocławiu, pragnie dotrzeć z reklamą do mieszkańców właśnie tych 2 miast. W związku z tym powinien stworzyć dwie różne kampanie AdWords, każda oddzielnie kierowana na określone miasto. Ponadto, sklep prowadzi także sprzedaż w internecie. Oprócz tego istnieje jeszcze strona mobilna. By wykorzystać wszystkie możliwości dotarcia zmuszony byłby do stworzenia 6 oddzielnych kampanii. Jednak przy pomocy kampanii rozszerzonych, wspomniany sklep może zarządzać wszystkim wspomnianymi funkcjami (geotargetowanie, kierowanie na urządzenia, wyświetlanie reklam w określonym czasie) w jednym miejscu.

test

Przykłady efektywnego wykorzystania nowych funkcji można by mnożyć w nieskończoność. Kampanie rozszerzone dają wiele możliwości poprawy jakości sprzedaży w internecie. Skuteczna reklama nie istniałaby bez odpowiednio opracowanych mierników  skuteczności.  Twórcy  nowej  funkcji  w  AdWords  również  o  to  zadbali.  Istnieje  możliwość  tworzenia  zaawansowanych raportów. Do tej pory statystyki kliknięć w reklamy były prezentowane zbiorczo dla całego zestawu, a edycja choćby jednego elementu wiązała się z usunięciem zebranej historii danych. Obecnie, każdy pojedynczy link posiada swoje raporty, a dane sprzed zmian pozostają w systemie.

Moim zdaniem…

Wprowadzenie kampanii rozszerzonych w mojej ocenie wypada pozytywnie. Umiejętne użycie modyfikatorów stawek przyczynia się do skuteczniejszego realizowania budżetów marketingowych. Usprawnienie statystyk pozwala skutecznie raportować i prowadzić  efektywniejsze analizy. Zmiany mają praktyczne zastosowanie dla samych użytkowników, którzy otrzymują doprecyzowaną reklamę spełniającą preferencje ich wyszukiwania. Google przypomina, że należy się spieszyć z migracją ze starych kampanii do rozszerzonych. 23 lipca system automatycznie zmodyfikuje kampanie do ich nowej formy.

Autorem artykułu jest Leszek Goździcki.

Tagi: , , ,

O Autorze

Redakcja

Back to Top