Benchmarki e-commerce – czy mamy się do czego porównać?

Od czasu do czasu otrzymuję pytania o to, jak porównać różne parametry działania biznesu e-commerce do średniej branżowej. Nadszedł chyba czas, żeby coś więcej na ten temat napisać.

Zacznę od tego, że w Polsce jest bieda. Nie w sensie dosłownym oczywiście :) Po prostu nie ma obiektywnego systemu pomiaru parametrów charakteryzujących biznesy e-commerce. Czegoś takiego, czym Gemius Megapanel jest dla portali, zawierającego dane takie jak średnia konwersja, średnia wartość zamówienia, współczynnik porzuceń koszyka itp. Trudno się w sumie dziwić – o ile portalom zależy na trąbieniu wszędzie gdzie się da ilu mają UU/RU, to największe biznesy e-commerce skrzętnie skrywają przed rynkiem wspomniane wcześniej parametry, bo one pozwalają oszacować obroty i efektywność prowadzonych działań marketingowych, a także wypunktować słabości.

Na szczęście możemy posiłkować się benchmarkami z rynków zagranicznych. Na poniżej znajdziecie ich zestawienie. Ale zanim zaczniecie czytać, kilka słów komentarza.

Ich wadą jest to, że pochodzą z obszarów geograficznych, gdzie społeczeństwa są zamożniejsze, a e-commerce jest w zupełnie innej fazie rozwoju. A to się przekłada np. na mniejszą wrażliwość cenową, a także mniejszą liczbę konkurentów w każdej z branży (konkurencja zrobiła już swoje, rynek wyeliminował „dziesięciotysięczniki”).

Natomiast zaletą ujętych w zestawieniu benchmarków zagranicznych, poza ostatnim, jest fakt, że opierają się o dane statystyczne pochodzące z narzędzi typu web analytics. Dzięki temu możemy mieć pewność, że standard i narzędzie pomiaru u poszczególnych uczestników badania są identyczne.

Miłej lektury!

Piotr Wrzalik

Nazwa Wskaźniki
IBM Coremetrics Benchmark

Session Traffic Summary Metrics

  • Bounce (One Page) Rate – Procent wizyt, w czasie których użytkownicy odwiedzili tylko jedną stronę zanim opuścili witrynę
  • Multi-Page Session Percent – Procent wizyt, w czasie których użytkownicy odwiedzili więcej niż jedną stronę
  • Browsing Sessions Percent – Procent wizyt, w czasie których użytkownicy obejrzeli przynajmniej jeden produkt (kartę produktu)
  • Shopping Cart Session Percent – Procent wizyt, w czasie których użytkownicy dodali do koszyka co najmniej jeden produkt
  • Order Session Percent – Procent wizyt, w czasie których użytkownicy złożyli zamówienie
Visitor Experience Summary Metrics
  • Page Views Per Session – Średnia liczba stron wyświetlonych w trakcie wizyty
  • Product Views Per Session – Średnia liczba produktów obejrzanych w czasie wizyty
  • Average Session Length – Średnia długość trwania sesji (czas)
Transactions Summary Metrics
  • Items per Order – Średnia liczba produktów na zamówienie
  • Average Order Value – Średnia wartość zamówienia
  • Shopping Cart Conversion Rate – Procent użytkowników, którzy złożyli zamówienie spośród tych, którzy dodali co najmniej jeden produkt to koszyka
  • Shopping Cart Abandonment Rate – Procent użytkowników, którzy nie złożyli zamówienia spośród tych, którzy dodali co najmniej jeden produkt to koszyka
  • New Visitor Conversion Percent – Procent użytkowników, którzy złożyli zamówienie w czasie pierwszej wizyty w sklepie
On-Site Search Summary Metrics
  • On-Site Searches Per Session – Procent wizyt, w czasie których użytkownicy wykorzystywali wewnętrzną wyszukiwarkę
Social and Mobile Summary Metrics
  • Mobile: Percentage of Sales – Procent zamówień złożonych za pośrednictwem urządzeń mobilnych
  • Mobile: Percentage of Site Traffic – Procent wizyt z użyciem urządzeń mobilnych
  • Social: Percentage of Sales – Procent zamówień, dla których źródłem ruchu jest odnośnik z portal społecznościowego
  • Social: Percentage of Site Traffic – Procent wizyt, dla których źródłem ruchu jest odnośnik z portal społecznościowego
FireClick Index

  • Współczynnik konwersji (dla nowych i powracających użytkowników)
  • Współczynnik porzuceń koszyka
  • Współczynnik konwersji: słowa kluczowe
  • Współczynnik konwersji: e-mail
  • Współczynnik konwersji: affiliates
  • Średnia długość sesji (w stronach)
  • Średni czas trwania sesji (min)
  • Średni czas ładowania strony (s)
  • Średni czas wyświetlania strony (s)
  • Średnia szybkość połączenia
  • Wskaźniki te dostępne są również dla poszczególnych branż.
Marketing Sherpa Ecommerce Benchmark Report

Ten raport oparty jest o dane z blisko 1500 ankiet wypełnionych przez specjalistów/menedżerów marketingu sklepów internetowych. Jest to prawdopodobnie największe tego typu badanie przeprowadzone na świecie.

Opisywane wskaźniki to m.in. wielkość budżetów marketingowych, liczba powracających klientów, współczynnik porzucenia koszyka, koszty uzyskania i utrzymania klienta, źródła nowych odwiedzin, efektywność social media, wskaźnik konwersji (całość raportu płatna).

Tagi: ,

O Autorze

Adam Kopeć

Programista PHP w Grupie Unity. Wiedzę teoretyczną zdobył dzięki studiom Informatyki Stosowanej na Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH. W praktyce systemy e-commerce poznaje dzięki pracy w Grupie Unity. Prywatnie fan gitary, postmodernizmu w literaturze i jazzu.

Back to Top