Adam Kopeć
Benchmarki e-commerce – czy mamy się do czego porównać?
Od czasu do czasu otrzymuję pytania o to, jak porównać różne parametry działania biznesu e-commerce do średniej branżowej. Nadszedł chyba czas, żeby coś więcej na ten temat napisać.
Zacznę od tego, że w Polsce jest bieda. Nie w sensie dosłownym oczywiście :) Po prostu nie ma obiektywnego systemu pomiaru parametrów charakteryzujących biznesy e-commerce. Czegoś takiego, czym Gemius Megapanel jest dla portali, zawierającego dane takie jak średnia konwersja, średnia wartość zamówienia, współczynnik porzuceń koszyka itp. Trudno się w sumie dziwić – o ile portalom zależy na trąbieniu wszędzie gdzie się da ilu mają UU/RU, to największe biznesy e-commerce skrzętnie skrywają przed rynkiem wspomniane wcześniej parametry, bo one pozwalają oszacować obroty i efektywność prowadzonych działań marketingowych, a także wypunktować słabości.
Na szczęście możemy posiłkować się benchmarkami z rynków zagranicznych. Na poniżej znajdziecie ich zestawienie. Ale zanim zaczniecie czytać, kilka słów komentarza.
Ich wadą jest to, że pochodzą z obszarów geograficznych, gdzie społeczeństwa są zamożniejsze, a e-commerce jest w zupełnie innej fazie rozwoju. A to się przekłada np. na mniejszą wrażliwość cenową, a także mniejszą liczbę konkurentów w każdej z branży (konkurencja zrobiła już swoje, rynek wyeliminował „dziesięciotysięczniki”).
Natomiast zaletą ujętych w zestawieniu benchmarków zagranicznych, poza ostatnim, jest fakt, że opierają się o dane statystyczne pochodzące z narzędzi typu web analytics. Dzięki temu możemy mieć pewność, że standard i narzędzie pomiaru u poszczególnych uczestników badania są identyczne.
Miłej lektury!
Piotr Wrzalik
Nazwa | Wskaźniki |
IBM Coremetrics Benchmark | Session Traffic Summary Metrics
Visitor Experience Summary Metrics
Transactions Summary Metrics
On-Site Search Summary Metrics
Social and Mobile Summary Metrics
|
FireClick Index |
|
Marketing Sherpa Ecommerce Benchmark Report | Ten raport oparty jest o dane z blisko 1500 ankiet wypełnionych przez specjalistów/menedżerów marketingu sklepów internetowych. Jest to prawdopodobnie największe tego typu badanie przeprowadzone na świecie.
Opisywane wskaźniki to m.in. wielkość budżetów marketingowych, liczba powracających klientów, współczynnik porzucenia koszyka, koszty uzyskania i utrzymania klienta, źródła nowych odwiedzin, efektywność social media, wskaźnik konwersji (całość raportu płatna).
|