Jak „z głową” wystartować w e-sprzedaży

Jak „z głową” wystartować w e-sprzedaży

W trudnych czasach, gdy wzrost sprzedaży w branży detalicznej wyhamowuje wraz ze spadkiem indywidualnej konsumpcji, wiele polskich firm próbuje sił w Internecie. Polski przedsiębiorca może skorzystać z kilku scenariuszy uruchomienia sprzedaży w Sieci, jednak powinien zmierzyć siły na zamiary. 

Przez ostatnią dekadę obroty handlu elektronicznego w Polsce urosły ze 100 mln zł do ponad 15 mld zł w roku 2010, przejmując blisko 3% wartości rynku detalicznego. To działa na wyobraźnię tradycyjnym detalistom, przez co liczba sklepów internetowych w Polsce rośnie co roku o połowę.

Start

 Najszybszy start gwarantują platformy aukcyjne (choć nazwa jest tutaj zdecydowanie myląca), utrzymywane przez neutralnych operatorów, takie jak Allegro.pl, posiadające dominującą pozycję na rynku polskiego e-commerce. Blisko 60% wartości wszystkich transakcji przypada na ten portal. Stworzenie własnego sklepu w ramach usługi „Sklepy Allegro” trwa kilka minut, po czym można już zacząć umieszczać swoje oferty w katalogu portalu. Abonament miesięczny kosztuje 9,99 zł, jednak właściciel sklepu ponosi jeszcze koszty wystawienia przedmiotów i dość wysokie (do 8%) prowizje od uzyskanej sprzedaży. Istotną wadą platform takich jak Allegro jest brak możliwości wyróżniania się wyglądem sklepu czy oferowanymi przez niego funkcjami. Naszemu klientowi również niezwykle łatwo będzie przejść do innych sklepów oferujących w ramach platformy Allegro towar w tej samej kategorii – ta prostota, która jest wygodna dla klienta, nie sprzyja zatem lojalności. Spośród zalet istotną jest dostęp do olbrzymiego grona potencjalnych klientów odwiedzających Allegro, która przekroczyła 11 mln. Na Allegro jednak liczy się przede wszystkim niska cena. Wysokie marże można osiągnąć wyłącznie na produkty niszowe, których inni nie mają w swojej ofercie.

Osobną gałąź rozwiązań stanowią platformy oprogramowania sklepu internetowego oferowanego jako usługa do wynajęcia (Software as a Service, w skrócie SaaS). Uruchomienie sklepu w oparciu o taką platformę zajmuje maksymalnie do kilku tygodni, co obejmuje udostępnienie platformy przez producenta, przygotowanie dedykowanego projektu graficznego witryny sklepu oraz pełną konfigurację i wprowadzanie danych o produktach. Oprogramowanie platformy oferowane jest  zwykle z gotowymi mechanizmami integracji z popularnymi pakietami do prowadzenia firmy (Insert, WF-Mag, CDN), co ułatwia obsługę zamówień i wystawianie faktur. „Z pudełka” dostaniemy także integrację z popularnymi porównywarkami cen, Allegro.pl, systemami płatności elektronicznych i portalami opinii. Ceny wdrożenia najczęściej nie przekraczają kilku tysięcy zł, a ceny utrzymania sklepu na serwerach dostawcy, wraz z dzierżawą licencji na oprogramowanie, wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie. Do tego doliczyć trzeba jeszcze tylko koszty utrzymania własnej domeny. Wadą platform tego typu jest brak elastyczności przy dopasowywaniu się do indywidualnych potrzeb działającego biznesu, jednak większość klientów będzie gotowa zaakceptować to ograniczenie w zamian za stosunkowo niskie koszty miesięczne, w porównaniu do budowy rozwiązań dedykowanych, o czym dalej. Cztery wybrane z ponad 10 dostępnych w Polce platform tego typu porównaliśmy w tabelce poniżej.

Home.pl
Business Shop
IAI-Shop.com SOTESHOP Shoper
Strona WWW www.home.pl/sklepy-internetowe www.iai-shop.com www.sote.pl www.shoper.pl
Udział w rynkui zmiana od 2009* 5,6% ↑ 5,6% ↑ 11,6% ↓ 9,2% ↑
Zakup na własność NIE NIE TAK TAK
Usługa (SaaS) TAK TAK TAK TAK
Indywidualna szata graficzna NIE TAK TAK TAK
Biblioteka projektów graficznych TAK NIE TAK NIE
Czas wdrożenia Tylko konfiguracja 2-5 tygodni b.d. b.d.
Wersja DEMO / TRIAL DEMO DEMO TRIAL 14 dni TRIAL 14 dni
Miesięczny koszt usługi (SaaS) 50 zł – 100 zł(obejmuje hosting) 59 zł – 749 zł
+ koszt serwera dedykowanego
149 zł
+ koszt hostingu
49,90 zł
+ koszt hostingu
Cena licencji
na własność
n/d n/d 1590 zł 999 zł
Wyróżniki oferty Darmowa aplikacja CRM (ProfiCRM), kupony na usługi AdWords, Nokaut.pl i infolinię AleKontakt Wersja na urządzenia mobilne, sklep do Facebooka 2000 gotowych projektów graficznych Automatyczne aktualizacje oprogramowania sklepu

Źródło: strony internetowe producentów; *udział w rynku wg raportu Internet Standard z 2010 roku.

Najbardziej wymagający inwestorzy, którzy oczekują pełnej elastyczności w dopasowaniu systemu do własnych wymagań, w tym integracji ze zróżnicowanym środowiskiem informatycznym, powinni sięgnąć po usługi wyspecjalizowanych firm doradczo-wdrożeniowych, zajmujących się kompleksową realizacją przedsięwzięć projektowania i wdrożenia platform e-commerce. Firmy te oferują rozwiązania oparte o przystosowane do polskich realiów popularne pakiety open-source, takie jak Magento eCommerce, bądź autorskie oprogramowanie stworzone samodzielnie przy okazji zrealizowanych wcześniej wdrożeń.

Ostatnio coraz bardziej przystępne cenowo stają się zaawansowane pakiety renomowanych producentów. Światowym liderem rynku (wg Gartner i Forrester) jest firma IBM ze swoim produktem WebSphere Commerce. Na rynku polskim IBM we współpracy z Contium oferuje możliwość skorzystania z tego oprogramowania w modelu SaaS, gdzie zamiast zakupu licencji przedsiębiorca płaci jedynie czynsz miesięczny liczony od obrotu netto. Koszty wdrożenia tego typu pakietów są zwykle wyższe, niż dla platform open-source, jednak oferują one w zamian dużo bogatszą funkcjonalność i większą elastyczność, zatem dla średnich i dużych przedsięwzięć poziom nakładów zwraca się stosunkowo szybko, jeżeli biznes intensywnie się rozwija i generuje nowe potrzeby.

Jak zawsze, dobór odpowiedniego scenariusza zależy od tego, na ile rozbudowany jest nasz biznes naziemny, ile możemy zainwestować i jaką skalę obrotów jesteśmy w stanie osiągnąć na naszym rynku. Przedsiębiorcy, którzy dopiero zdobywają doświadczenia w handlu detalicznym, nie są pewni powodzenia sprzedaży on-line i nie chcą wiele ryzykować, powinni sięgnąć po rozwiązania standaryzowane. Firmy posiadające rozpoznawalną markę i rozbudowane sieci sprzedaży detalicznej, co daje dużą przewagę e-commerce, powinny sięgać po oprogramowanie dające większą elastyczność.  Pamiętajmy zatem – cel uświęca środki, a nie odwrotnie.

Piotr Wrzalik

Tagi:

O Autorze

Adam Kopeć

Programista PHP w Grupie Unity. Wiedzę teoretyczną zdobył dzięki studiom Informatyki Stosowanej na Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH. W praktyce systemy e-commerce poznaje dzięki pracy w Grupie Unity. Prywatnie fan gitary, postmodernizmu w literaturze i jazzu.

Back to Top